Daňový poradce Richard Jahoda označuje poslední rozsudek Nejvyššího správního soudu v případu firmy Vyrtych za ukázkový příklad pochybení finanční správy. Říká, že v případě společnosti, která prokazatelně nakoupila nákladné stroje, berní úředníci neměli právo tvrdit, že k žádnému nákupu nedošlo, a označit firmu za článek řetězového podvodu. Přesto se tak stalo a finanční správa následně reagovala slovy, že rozsudek NSS není důkaz, že nešlo o podvod. "My ty rozsudky pečlivě čteme a na jejich základě radíme klientům, jak se mají chovat," říká daňový poradce.

Může se dnes poctivá, leč čile obchodující firma s řadou dodavatelů vyhnout riziku, že jednoho dne přijdou berní úředníci a vše zabaví?

Naší hlavní snahou je to, aby se naši klienti do takové situace vůbec nedostali. Snažíme se proto číst rozsudky a vyvozovat z nich závěry, kde doporučujeme klientům, na co si dát pozor. Ale když čteme v rozsudcích postupy finanční správy, tak vidíme, že to není vždy úplně jednoduché. Podnikání je dnes závod s časem, všechno jde velmi rychle. A vy z rozsudků najednou vidíte, že nestačí použít standardní informační zdroje, pokud si chcete ověřit svého dodavatele. Kouknu se do rejstříku, zkontroluji, jestli můj dodavatel není nespolehlivý plátce, a ověřím všechna dostupná data. To mohu udělat. Pak je potřeba zhodnotit, v jakém oboru podnikám, a vyhodnotit jeho rizikovost. Pokud obchoduji s rohlíky, tak je rizikovost malá. Pokud se zlatem, s pohonnými hmotami nebo s reklamou, už se dá z judikatury vyčíst, že tady je rizikovost vetší. A kontrolní opatření tomu musí odpovídat. Ale protože daňové řízení je neveřejné, tak já nemohu zjistit, jaká je daňová disciplína mého dodavatele. Bohužel, znám to ze života, mám i takového klienta.

Co "provedl"?

Už se chystá soudní řízení, měl ve výdajích náklady na reklamu. Když čtete rozsudky o případech spojených s reklamou, dříve býval hlavní problém doložit reklamní plnění. Zvlášť když se jednalo o billboardovou nebo světelnou reklamu. A poplatníci často nebyli schopni doložit, že k plnění skutečně došlo, a to ve fakturovaném rozsahu. Nicméně se firmy poučily a dnes je standardem, že když si objednáte reklamu, tak před reklamní plochou je kamera, která ji snímá, a vy pak dostanete DVD s nonstop záznamem vašich reklam. Tím učiníte nezpochybnitelným, že jste je skutečně nakoupili. Pokud to sedí, tak by mělo být vše v pořádku. Ale v našem případě, přestože v závěru kontroly DPH reklamu uznali, zároveň konstatovali, že šlo o podvod a jde to k soudu. Je to stejné kauzy jako u firmy Vyrtych, kde berní úředníci zpochybnili, že si firma koupila skutečné stroje.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru