Moderátor říká: "Alexa ztratila dnes ráno hlas." Sledujeme televizní zprávy a muž na obrazovce se tváří závažně. Ale následuje ostrý střih a jsme v sídle spo­lečnosti Amazon. Ano, Alexa je inteligentní hlasová služba, kterou uživatelům nabízí zmíněná firma. "Alexa ztratila hlas? Jak je to vůbec možné?" ptá se šéf firmy Jeff Bezos.

Jeho spolupracovnice mu řekne, že Alexa je nachlazená. Následuje ujištění, že náhradníci jsou již připraveni. Například slavný kuchař Gordon Ramsay, rapová zpěvačka Cardi B či herci Anthony Hopkins a Rebel Wilsonová. Místo digitální asistentky teď na dotazy uživatelů − třeba jak je to daleko ze Země na Mars − odpovídají oni.

To je zhruba obsah minutu a půl dlouhé reklamy společnosti Amazon, která měla před dvěma týdny nejdražší vysílací čas, jaký si lze představit. Mezi třetí a čtvrtou čtvrtinou finále ligy amerického fotbalu Super Bowl ji vidělo přes 81 milionů diváků a Amazon za to zaplatil 15 milionů dolarů.

Může si to dovolit. S kapitalizací 660 miliard dolarů patří k nejhodnotnějším firmám na světě. Je to mimochodem stejná suma, jakou USA utratí ročně za základní a střední školství. Zakladatel a šéf Amazonu Jeff Bezos je zase s majetkem odhadovaným na 112 miliard dolarů nejbohatším člověkem světa.

Bezos nevystupuje v reklamě po boku showbyznysových celebrit náhodou. A ani z "protekce", divákům je minimálně stejně známý jako hollywoodské hvězdy. Patří k nejvýraznějším veřejným figurám Ameriky. Na první příčce seznamu nejbohatších lidí časopisu Forbes vystřídal Billa Gatese, který tam byl 22 let. A společně se šéfem firem Tesla a SpaceX Elonem Muskem patří ke dvojici podnikatelů, kteří jsou považováni za největší vizionáře.

S Muskem ho spojuje i sen o vesmíru. Už v roce 2000 založil společnost Blue Origin, vyvíjející a vyrábějící kosmické rakety. V roce 2017 oznámil, že do dobývání kosmu chce investovat dlouhodobě asi miliardu dolarů ročně ze svých peněz a veřejnosti v dohledné době nabídnout "letenku" do stratosféry za 300 tisíc dolarů.

Bezosův hlavní byznys, firma Amazon, zase děsí americké obchodníky. Po nákupu sítě obchodů Whole Foods loni v létě − za necelých 14 mi­liard dolarů − už Amazon nikdo nemůže ani v žertu odepisovat jako "webovou stránečku". Sice má stále více než třikrát menší obrat než lídr trhu Wal-Mart, ale jako jediný z hráčů vytrvale roste.

Příběh Jeffa Bezose je možná nejvíc strhující osobní story internetové éry. Na fotkách z roku 1994, kdy v Seattlu zakládal internetové knihkupectví, vypadá jako vykulený brýlatý programátor. Na fotkách z poslední doby vidíme chlápka s nesmlouvavým úsměvem, který má velkými písmeny na čele napsáno ÚSPĚCH.

Samozřejmě má soukromé letadlo a nákladný životní styl, ale ne pověst člověka, který by miloval peníze. Dokazují to drobnosti. Když se v roce 1997 po vstupu Amazonu na burzu stal miliardářem, pochopil, že je čas vzdát se 11 let starého Chevroletu. A tak si koupil nový vůz, kterým byla… Honda Accord. Když se ho na to později novináři ptali, odpověděl: "Co blázníte? Vždyť to je docela dobré auto!"

Desítky milionů věnuje ročně na dobročinné účely. Před pěti lety koupil deník Washington Post. Ze strádajících papírových novin vybudoval moderní fungující médium.

A nenávidí ho prezident Donald Trump. Původně v něm viděl přirozeného spojence, "miliardářského parťáka", který to všem ostatním natřel. Ale "chemie" mezi oběma muži nefungovala. Bezos narcistního Trumpa dost nemiloval a jejich vztahy se zredukovaly na přestřelky na Twitteru.

Bezos není superkladný hrdina. Má spousty kritiků a nevíme, co Amazon pro americkou ekonomiku znamená a co jí přinese. Ale víme, že pokud stále existuje něco jako americký sen, pak ho nikdo v dnešní Americe neztělesňuje líp než Jeff Bezos. Je to důvod mu aspoň trochu držet palce.

Související