Na pražském Žižkově otevřelo v pondělí veganské bistro Střecha, kde pracují lidé bez domova a po výkonu trestu. Sociální podnik chce pomoci osobám znevýhodněným na trhu práce nejen nabídkou práce, ale také možností stát se spoluvlastníkem bistra. To vlastní sociální družstvo, do kterého můžou zaměstnanci vstoupit.

Zakladatelé projektu chtějí upozornit na kritickou situaci lidí bez stabilního bydlení a po výkonu trestu, kterým v návratu do společnosti brání řada překážek od předsudků až po absenci systematické pomoci.

"Často jsou zachyceni v dluhové pasti a bez právní pomoci, stabilního zaměstnání a bydlení nemají téměř žádnou šanci se z této hrozné situace dostat. Společným úsilím se pokusíme pomoci několika málo z nich. Hlavně ale potřebují systematickou péči, kterou by zajistil například zákon o sociálním bydlení," říká jeden ze zakladatelů projektu Filip Hausknecht.

První pracovníky získala Střecha ve spolupráci s Rubikon Centrem, které pomáhá lidem s trestní minulostí najít práci. U těch je recidiva minimální, pokud si v prvních měsících po propuštění najdou práci a dostupné bydlení. V opačném případě se velmi často vracejí ke kriminální činnosti.

V tuto chvíli bistro zaměstnává čtyři lidi bez domova nebo po výkonu trestu a plánuje nabírat další. Aby mohlo fungovat jako sociální podnik, musí tvořit minimálně 40 procent pracovníků lidé ze znevýhodněných skupin.

Autoři projektu se chtějí zaměřit také na prospěšnost místní komunitě, využívání lokálních zdrojů a ekologii. Kvůli udržitelnosti se rozhodli v bistru nabízet pouze veganskou stravu, která by ale zároveň měla být cenově dostupná.

Bistro provozuje družstvo, které v současnosti tvoří pět lidí. "Vybrali jsme si družstevní vlastnickou strukturu, jelikož věříme v potřebu demokracie na pracovišti. Práce tvoří velkou část našeho života a v tuto chvíli bez ní bohužel můžeme žít jen těžko. Je tedy třeba, aby pracovní podmínky byly výsledkem domluvy všech pracujících v podniku," uvádí jeden z družstevníků Arťom Korjagin.

Část peněz na otevření podniku získali jeho zakladatelé prostřednictvím crowdfundingové sbírky. Díky kampani na platformě HitHit vybrali 300 tisíc korun. Na zbytek investice se složili sami. Do budoucna chtějí vedle provozu vlastního podniku pomáhat také dalším kolektivům se založením družstevního sociálního podniku nebo při změně vlastnické struktury na družstvo.

Související
Související