Dánskému pivovaru Carlsberg klesl v loňském roce čistý zisk na 1,26 miliardy dánských korun (4,3 miliardy korun) ze 4,49 miliardy předloni. Propad způsobil nižší prodej a odpisy na důležitém ruském trhu. Společnost, která je třetím největším producentem piva na světě, to uvedla ve středečním prohlášení.

Firma musela zaúčtovat mimořádné odpisy ruské značky Baltika ve výši 4,8 miliardy DKK. Rusko je hlavním trhem Carlsbergu ve východní Evropě a na jeho prodeji piva se podílí zhruba pětinou.

Na prodeji piva v Rusku se negativně podepsal nový zákon, který omezil velikost plastové pivní lahve na nejvýše 1,5 litru. Země se tak snaží omezit nadměrné pití alkoholu.

Objem prodeje rostl na všech trzích, vyjma Ruska. V Rusku prodej klesl o 14 procent a podíl na trhu se snížil na 31,9 procenta ze 34,6 procenta předloni.

Čisté příjmy loni klesly o 1,2 procenta na 61,81 miliardy DKK. Bez zahrnutí vlivu nových akvizic a prodejů majetku se příjmy zvýšily o jedno procento.

Rusko je již delší dobu problematickým trhem pro pivovary kvůli omezení prodeje a reklamy a zvýšení daní, jejichž cílem je omezit pití alkoholu. Carlsberg se kvůli regulacím a slabé ekonomice potýká s problémy v Rusku již od roku 2008, kdy převzal kontrolu nad největší značkou piva v zemi Baltika.

V letošním roce firma očekává růst provozního zisku kolem pěti procent. Doporučila rovněž zvýšit výplatu dividendy za loňský rok o 60 procent na 16 korun na akcii, napsala agentura Reuters.

Carlsberg v roce 2014 koupil jedenapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru