V průběhu příštích pěti let hodlá japonská automobilka Nissan Motor investovat v Číně spolu s partnerskou společností Dongfeng Group 9,5 miliardy dolarů (192 miliard korun). Chce se stát jednou ze tří nejvýznamnějších automobilek na tomto největším světovém trhu.

Do roku 2022 automobilky chtějí zvýšit dodávky na čínský trh z loňských 1,5 milionu na ročních 2,6 milionu automobilů. Nissan se zaměří především na elektromobily a vozy Venucia, které jsou jeho tamní značkou. Prodeje vozů pod značkou ­Nissan mají vzrůst z půl milionu na 1,6 milionu a luxusních vozů Infiniti ze 100 tisíc zhruba na 150 tisíc.

Velmi ambiciózní jsou cíle tandemu Nissan a Dongfeng v oblasti elektromobilů. Jejich společný podnik připravuje na 20 verzí různých modelů na elektrický pohon. Do roku 2022 chce těchto aut prodávat kolem 700 tisíc.

1,519 milionu aut

loni prodala automobilka Nissan na čínském tru. Zhruba dvě třetiny z nich pod značkou Venucia, kterou vyrábí s partnerskou firmou Dongfeng.

Dalším cílem je pak zvýšit prodej lehkých užitkových vozů a nákladních automobilů.

Na čínském automobilovém trhu dominují už téměř dvacet let společnosti General Motors Co. a Volkswagen AG, každá z nich tam vloni prodala zhruba čtyři miliony vozů. Se značným odstupem jsou za nimi čtyři automobilky Nissan, Toyota, Ford a Honda − prodeje kaž­dé z nich se loni pohybovaly nad jedním milionem. "Chceme se vydělit z této druhé řady a být součástí top 3 na čínském trhu," řekl agentuře Reuters Jun Seki, prezident Dongfeng Motor, společněho podniku Nissanu a Dongfeng Group.

Nissan je součástí aliance Renault Nissan, která byla loni vůbec největší automobilovou skupinou na světě. Vystřídala tak německý automobilový koncern Volkswagen na pozici největšího prodejce osobních a lehkých užitkových vozů na světě. Celkový prodej osobních a lehkých užitkových vozů aliance Renault-Nissan, která zahrnuje rovněž automobilku Mitsubishi, loni dosáhl zhruba 10,61 milionu, zatímco odbyt Volkswagenu činil kolem 10,53 milionu, napsala agentura Reuters.

Samotný Nissan měl loni po meziročním růstu o 4,6 procenta rekordní odbyt 5,82 milionu vozů. Hodně tomu pomohl právě čínský trh, kde automobilka rostla o 12,2 procenta. A chybělo "jen" 74 tisíc vozů, aby se Čína poprvé stala jeho největším trhem. Tím s prodeji 1,593 milionu zůstaly USA.

Šéf firmy Renault-Nissan Carlos Ghosn nedávno uvedl, že do roku 2022 bude aliance prodávat 14 milionů vozů ročně. Počítá přitom, že za stejnou dobu díky spolupráci jednotlivých automobilek ušetří 12 miliard dolarů.

Na technologickém veletrhu CES v Las Vegas letos v lednu také oznámil vznik fondu soukromého kapitálu Alliance Ventures. Přes něj chtějí Reanult, Nissan a Mitsubishi investovat do start-upů a dalších firem se zaměřením například na elektromobilitu či autonomní vozy do pěti let zhruba miliardu dolarů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru