České dráhy loni přepravily 174,7 milionu cestujících, což je meziroční přírůstek o 3,2 milionu. Lidé tradičně využívali hlavně příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky. Přepravní výkon, tedy celkový počet kilometrů, které cestující s národním dopravcem ujeli, byl loni nejvyšší za posledních 20 let. Tržby z jízdného a výsledky hospodaření za loňský rok dopravce zveřejní na konci dubna.

Konkurenční soukromý dopravce RegioJet loni na českých a mezinárodních linkách přepravil 4,67 milionu cestujících, což je meziročně o čtvrtinu více. Důvodem nárůstu bylo podle firmy zavedení tří párů spojů mezi Prahou, Brnem a Bratislavou od prosince 2016. Další soukromý dopravce Leo Express loňské počty cestujících zatím nezveřejnil.

S Českými drahami lidé loni absolvovali v průměru na jednoho obyvatele 17 až 18 jízd. "Průměrná vzdálenost, kterou s námi zákazník při jedné cestě ujede, je 44,5 kilometru," uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Přepravní výkon se proti roku 2016 zvýšil o 398 milionů na 7,778 miliardy kilometrů.

Loni podle člena představenstva odpovědného za osobní dopravu Michala Štěpána dále rostl zájem o mezistátní dopravu, kterou České dráhy zajišťují ve spolupráci se zahraničními partnery. "Lidé míří hlavně do metropolí sousedních států," uvedl. Počet přepravených v mezinárodních vlacích se loni zvýšil o 400 tisíc téměř na 4,8 milionu.

Dráhy podle Krtka od roku 2010 investovaly desítky miliard korun do zvýšení komfortu cestování, další nákupy nových vagonů se chystají. "Aktuálně probíhají soutěže na dodávku 50 nových vozů pro dálkové spoje a také chceme nakoupit deset motorových jednotek na linku Praha–Kladno," zmínil.

V roce 2016 hospodařily České dráhy s čistým ziskem 882 milionů korun, o rok dřív skupina vykázala ztrátu 1,35 miliardy korun. Důvodem zlepšení byly podle výroční zprávy mimo jiné nárůst zisku z nákladní dopravy a provozní úspory.