Elektronická evidence tržeb (EET) podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeňka Juračky po necelém roce fungování kvůli laxním kontrolám finančních úřadů příliš nezlepšila situaci na maloobchodním trhu. Většina těch, kdo podváděli předtím, podvádějí znovu, řekl ve čtvrtek Juračka na kongresu Samoška v Olomouci. Juračka své tvrzení opřel o novou analýzu agentury Nielsen, kterou AČTO zveřejní na začátku února.

Firmy a podnikatelé ve velkoobchodu a maloobchodu musí evidovat tržby od loňského března. "Mysleli jsme, že EET bude mít větší efekt. Je to asi zejména tím, že kontroly, které jsou vedeny z finančních úřadů, jsou neúplné a laxní. Víceméně se stává to, že je vidět, že to dělají z povinnosti, aby měli kladnou čárku, že na prodejně byli," uvedl Juračka.

Kontroloři podle něj často chodí do prodejen, o kterých předem vědí, že mají vše v pořádku. "A protože musí chodit, tak samozřejmě jdou třikrát na jednu prodejnu, o které vědí, že tam nic nezjistí, a nejdou na prodejen, o kterých vědí, že by tam něco zjistili," míní Juračka.

Kontrola dodržování EET je kvůli tomu podle Juračky velmi špatná a nedokonalá. "My jsme EET podpořili ne kvůli výběru daní, ale proto, že to má udělat pořádek na trhu a zrovnoprávnit trh. Zatím je to tak 50 na 50," řekl Juračka.

Asociace si u agentury Nielsen objednala analýzu maloobchodního trhu po zavedení EET, do níž bylo zahrnuto zhruba 700 prodejen. Výsledky budou prezentovány 7. února v Praze. "Potvrdilo se nám to, že většina těch, kdo podváděli předtím, tak podvádějí znovu. Prostě se zatím nedocílilo toho efektu, který se od toho (EET) očekával," uvedl Juračka.

Evidenci zavedly také vietnamské obchody, některé měly podle dřívějšího vyjádření krajského předsedy Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR v Plzeňském kraji Romana Bruzla podnikání postavené na tom, že nevykazovaly tržby. "Hodně vietnamských prodejen se přizpůsobilo době a zavedlo EET," řekl Juračka, podle něhož se dnes bez elektronické pokladny neobejde žádný obchod. "Jde o to, jestli ji mají správně zapnutou na systém EET. To se pozná jedině kontrolním nákupem," dodal Juračka.

Asociace českého tradičního obchodu sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. Má 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin a reprezentuje sedm tisíc prodejen s 30 tisíci zaměstnanci. AČTO uvádí, že představuje zhruba 25 procent na trhu s potravinami.

Související