Sílící kurz koruny k dolaru či čínskému jüanu zlevňuje Čechům nákupy v zahraničí. V meziročním srovnání si česká měna vůči americké polepšila o pětinu, vůči jüanu pak o 14 procent. K euru je koruna na téměř pětiletém rekordu. Některé zboží se tak vyplatí koupit on-line v cizině i přes povinnost doplácet clo či DPH u větších nákupů ze zemí mimo EU. Češi podle bank nakupují zejména v čínských e-shopech stále častěji.

Podle statistik Sdružení pro bankovní karty útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek od loňského ledna do září dosáhly 24,5 miliardy korun.

Například u klientů mBank předloni dominovala u nákupů v e-shopech Alza, před posledními Vánocemi to už byl čínský e-shop AliExpress. Zatímco u Alzy byla průměrná útrata 2707 korun, v případě AliExpressu to bylo jen 249 korun. U ČSOB vzrostly počty nákupů v tomto největším čínském e-shopu loni o 50 procent. V roce 2017 šlo měsíčně v průměru o 110 tisíc transakcí. V případě dalšího čínského obchodu Wish.com byl nárůst o 250 procent.

V čínských e-shopech nakupuje již 42 procent českých uživatelů internetu. Vyplynulo to z nedávného průzkumu pro společnost ESET. Obchody jako Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net jsou v popularitě na druhém místě hned za českými internetovými obchodníky. On-line obchody v zemích EU využívá 13 procent Čechů, z USA si zboží přes internet objednává také 13 procent lidí. Podíly nakupujících v evropských a amerických e-shopech meziročně rovněž stouply, ale nikoli tak dramaticky jako u čínských obchodů.

Ceny řady zboží jsou v čínských či amerických internetových obchodech výrazně nižší než v Česku, poštovné se často neplatí. V případě, že je zásilka levnější než 22 dolarů, není nutné platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až do 150 eur, platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 euro je nutné uhradit DPH i clo. Nevýhodou takového nákupu může být problém s reklamací zboží.

Podle Zdeňka Haška z Marketingového institutu nákupu v zahraničí hraje sice do karet posilující koruna, na druhou stranu si možná každý neuvědomuje, jak je český e-commerce vyspělý a progresivní – v platebních metodách, zákaznickém servisu, rychlosti a způsobu doručení či vyzvednutí. "To ani Amazon neumí doručit ten samý nebo druhý den a jeho lokalizace německé verze je zatím spíš k smíchu. O objednávání z Číny ani nemluvě," řekl Hašek.

Zvyšuje se ale také počet spotřebitelů s negativními zkušenostmi s nákupem v zahraničních e-shopech. Při platbách předem bankovní kartou mohou lidé dostat peníze z podvodného e-shopu zpět s využitím služby chargeback, kdy banka stáhne zaplacenou částku zpět od banky obchodníka. K chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákona povinni, ale mnozí ho pro své klienty rádi provedou, uvádí Evropské spotřebitelské centrum. Službu ale není možné využít při platbě bankovním převodem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru