Detroit, kde v sobotu začíná mezinárodní autosalon, zvolna ztrácí svoji klíčovou pozici v americkém automobilovém byznysu. Zahraniční konkurenti v USA během letošního ledna až března poprvé v historii předčí trojici General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobiles. Podle serveru Wards­Auto.com vyrobí cizí značky ve svých amerických továrnách 1,4 milionu vozů, asi o sto tisíc více než tamní automobilky.

"Je velmi pravděpodobné, že v následujících letech bude pozice detroitské trojky dále slábnout a vyklidí pole rivalům," komentuje list The Wall Street Journal.

Státy lákají hlavně na daňové úlevy

Státy americké unie − od Tennessee přes Georgii až po Texas − v minulosti přilákaly výrobce aut z Japonska, Německa a Jižní Koreje, jimž poskytly především rozsáhlé daňové úlevy.

Ale mohly nabídnout také pracovní sílu, levnější než třeba v západní Evropě. Nemalou roli sehrálo i to, že ve státech, kam přišly zahraniční automobilky, nejsou silné odbory − na rozdíl od míst, kde působí svaz United Automobile Workers.

V polovině tohoto týdne ohlásily v USA novou investici japonské společnosti Toyota a Mazda. Ve státě Alabama hodlají za 1,6 miliardy dolarů postavit továrnu s roční kapacitou až 300 tisíc vozů, která zaměstná 4000 lidí.

Související
Infografika Prodej aut v USA

V Alabamě je přítomen také německý Daimler, který bude do rozšíření tamního závodu investovat kolem jedné miliardy dolarů. V roce 2020 začnou její výrobní linky opouštět luxusní SUV na elektrický pohon.

Na výrobu těchto aut se soustřeďuje také německý koncern BMW, který do závodu v Jižní Karolíně do roku 2021 investuje 600 milionů dolarů. "USA jsou naším druhým domovem. Jsme přesvědčeni, že jejich trh v budoucnu dále poroste," říká Harald Krüger, šéf představenstva BMW.

Loni první pokles po osmi letech

Na americké automobilky těžce dolehla finanční krize, jež propukla v roce 2008. O rok později, kdy federální vláda převzala dočasně kontrolu nad General Motors a Chryslerem, se prodej aut v USA propadl na 10,4 milionu. Poté se ale zotavil až na rekordních 17,5 milionu osobních a lehkých užitkových aut v roce 2016.

Uplynulý rok však přinesl pokles o 1,8 procenta na 17,2 milionu. "Po letech solidního růstu, kdy se poptávka nasytila, to není nic divného. Je známo, že automobilový průmysl má cyklický charakter," sdělil HN Ivan Hodač, bývalý generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů.

Američané projevují menší zájem o sedany a kompaktní vozy. Naopak více kupují dražší sportovní užitkové vozy a pick-upy. K tomu je motivují levné pohonné hmoty i nízko úročené bankovní úvěry. I když odbytová statistika za rok 2017 není oslňující, výrobci jsou spokojeni, neboť u SUV a lehkých užitkových vozů dosahují vyšších ziskových marží.

Jaké jsou vyhlídky? Klesající trend v prodeji může letos pokračovat, uvádí výzkumná společnost IHS Markit, podle které se letos v USA prodá 16,8 milionu nových aut. Jako hlavní důvod uvádí, že dál porostou úrokové sazby, což zdraží úvěry. Vyloučit nelze ani cenový pokles na trhu s ojetinami.

Ale jiné prognózy počítají naopak s mírným vzestupem, neboť lidem i firmám díky daňové reformě zůstane na účtech více peněz.

Související
Infografika Prodej aut v USA

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.