Maloobchodní tržby bez aut v Česku loni v listopadu zrychlily meziroční růst na 7,8 procenta, když v říjnu stouply o 6,3 procenta. Zvýšily se tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Nejvýrazněji nadále rostl internetový a zásilkový prodej. Vyplývá to z informací, které ve čtvrtek zveřejnil Český statistický úřad.

"Vyšší tržby jsou především důsledkem rostoucích příjmů i vysoké spotřebitelské důvěry v tuzemskou ekonomiku," uvedla ekonomka Komerční banky Monika Junicke. Poukázala na to, že loňský listopad ve srovnání s listopadem 2016 neměl výhodu pracovních dnů navíc.

Meziměsíčně tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy vzrostly loni v listopadu o 3,1 procenta. Útraty za nepotravinářské zboží se zvýšily o 3,1 procenta, za pohonné hmoty o 1,5 procenta a za potraviny o 1,2 procenta. Meziměsíční nárůst Junicke přičítá vánočním nákupům.

Ve srovnání s listopadem 2016 tržby za nepotravinářské zboží stouply o 10,7 procenta, za pohonné hmoty o 7,5 procenta a za potraviny o 3,2 procenta.

V internetovém a zásilkovém prodeji tržby meziročně vzrostly o 24 procent. V obchodech se útraty za oděvy a obuv zvýšily o 13,7 procenta, za počítačová a komunikační zařízení o 13,2 procenta. Za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci lidé loni v listopadu vydali o 9,4 procenta víc než o rok dříve.

Tržby za výrobky pro domácnost stouply meziročně o 7,9 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 4,3 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se neočištěné tržby v listopadu meziročně snížily o 0,8 procenta, meziměsíčně sezonně očištěné tržby naopak vzrostly o desetinu procenta.