Největší internetový prodejce Alza.cz otevře příští týden v Praze u stanice metra Flora tzv. prodejnu budoucnosti - bez prodavačů, se samoobslužnými boxy. Další podobné obchody plánuje firma otevřít na jaře u stanic metra Můstek a Budějovická. Pobočky budou otevřené nonstop. Prodejna je vybavena schránkami, které obslouží 80 procent sortimentu, včetně velkých televizí. Alza.cz ve středu prodejnu prezentovala novinářům.

Obchod, který vychází z úspěchu tzv. Alzaboxů, obslouží až 1000 zákazníků za den. V místnosti o ploše 60 metrů čtverečních jsou ve 40 sloupcích stovky výdejních schránek různých velikostí vycházejících z rozměrů nejprodávanějšího sortimentu. Zákazník si na vestavěném počítači sám nebo s pomocí odborníků na videoterminálu objedná požadované zboží. Po zaplacení kartou či on-line se mu otevřou prosklené dveře do místnosti s boxy. Na podlaze se rozsvítí světelné LED diody ukazující směr vydání, rozsvítí se také sloupec se schránkou i box samotný.

"Zákazník může nakoupit v naprostém soukromí. Bude-li však chtít poradit s nákupem či probrat parametry některého produktu, může jednoduše využít videoterminál a promluvit si s odborníkem na vybraný segment," uvedl ředitel expanze Alza.cz Jan Moudřík.

Nakupování má být v nové prodejně extrémně rychlé, bez front a s neomezenou otevírací dobou. Alza v prodejně také testuje promítání hologramů pro informování zákazníků.

Největší český internetový obchod Alza.cz letos očekává překonání hranice tržeb 20 miliard korun, předloni tržby dosáhly rekordních 17,4 miliardy korun. Předsedou představenstva a zakladatelem e-shopu je Aleš Zavoral. Alzu vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited se sídlem na Kypru, nicméně daně platí firma v Česku.