Nákup v bezplatné igelitce si už domů od Nového roku zákazníci neponesou, novela zákona o obalech totiž rozdávání plastových tašek v obchodech zakazuje. Mikrotenové sáčky tenčí než 15 mikronů se zatím stále rozdávat mohou, protože plní hygienickou funkci. 

"Cílem novely je motivovat spotřebitele, aby si na nákupy nosili vlastní opakovaně použitelné tašky a nepoužívali pokaždé tašky nové," uvádí na svých stránkách ministerstvo životního prostředí (MŽP).

Hlavním důvodem pro úpravu zákona je podle ministerstva ochrana přírody. "Je potřeba si uvědomit, že každý z nás použije za jeden rok podle pesimistických odhadů na 300 plastových tašek, v mnoha případech úplně zbytečně. A jedna taková lehčí plastová taška se rozkládá přibližně 25 let," vysvětluje ministr Richard Brabec.

Zatímco velké obchodní řetězce drobný poplatek za tašku většinou požadovaly už dříve, menší obchody nebo prodejci módy a elektroniky často tašku nezpoplatňovali.

Vláda zmíněnou úpravou zákona vyhověla povinnosti aplikovat v českém právním řádu směrnici Evropské unie. Podle ní mělo být zakázáno prodávat plastové tašky o tloušťce 15 až 50 mikronů. Čeští zákonodárci však do zákona nakonec zavedli pouze minimální hranici, takže musí být zpoplatněny všechny igelitky silnější než 15 mikronů. Zamezí se tím možnosti nabízet tašky těsně nad stanovenou hranicí zdarma, před čímž varovali kritici původního návrhu.

"Není problém, aby ty tašky měly stěnu 60 mikronů nebo byly z papíru. Česká ulička se najde," řekl o původním vládním návrhu ředitel České obalové asociace SYBA Vlado Volek.

Minimální cenu nákupních tašek zákon nestanovuje, pouze říká, že by měla pokrýt náklady na pořízení. "Jednotná cena nebude zákonem stanovena, tu si obchodníci určí sami, stejně jako to udělaly velké obchodní řetězce před několika lety," řekl ministr Brabec k vládnímu návrhu. Za porušení zákonné povinnosti může obchodníkům hrozit pokuta až 500 tisíc korun.

Ministerstvo životního prostředí chystané změny připomnělo v prosinci designovými plátěnými nákupními taškami, které navrhly pod vedením designérky Alice Klouzkové studentky ateliéru módního grafického designu z VOŠ Scholastika v Praze. Tašky je možné vyhrát v soutěžích na facebookové stránce MŽP a nebo zdarma dostat v pražské prodejně Bezobalu a ostravském dobročinném second handu Moment. Hlavním heslem kampaně je "Igelitku nebrat!" a snaží se podle ministra Brabce lidem připomenout doby nákupů se "síťovkami".

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru