Německý koncern Volkswagen, který vlastní českou Škodu Auto, loni bez ohledu na emisní skandál zvýšil prodej osobních a nákladních aut zhruba na 10,5 milionu ve srovnání s 10,3 milionu v roce 2016. To znamená, že se podruhé stal světovou jedničkou, když předčil japonskou Toyotu i americký General Motors. 

Údaje o prodeji za loňský prosinec sice ještě nejsou známy, ale podle německého listu Handelsblatt je výsledek soutěžení na globálním automobilovém trhu za rok 2017 jednoznačný. "Předčí-li prosinec očekávání analytiků, může celoroční odbyt Volkswagenu dosáhnout dokonce 10,6 milionu vozů," uvádí list.

Japonská Toyota před Vánoci oznámila, že v roce 2017 po celém světě prodá kolem 10,4 motorových vozidel proti 10,17 milionu v roce 2016. Pod desetimilionovou hranicí nadále zůstane General Motors.

Volkswagenu se v uplynulém roce lépe dařilo v USA, v zemi, kde emisní skandál v září roku 2015 propukl. Naproti tomu zákazníci jsou zdrženliví v domovském Německu, kde mu prodej za leden–listopad kvůli nízké poptávce po naftových vozech mírně klesl, a to o 0,8 procenta na 1,19 milionu aut.

Volkswagen těží zejména ze solidní poptávky v Číně, kde už prodává přes 40 procent svých aut. Loni se výrazně zlepšil jeho odbyt na dvou velkých trzích – v Brazílii a Rusku. Hlavně díky tomu, že tamní ekonomiky se konečně vymanily z útlumu.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.