Češi si oblíbili nakupovat běžné spotřební zboží, jako například potraviny, drogerii či kosmetiku, na internetu. Rychle roste i kategorie zdraví, meziročně až o třetinu, a růst má pokračovat i v příštích letech. Velký potenciál tak mají na síti on-line lékárny nebo e-shopy lékárenských sítí. Obraty jim stoupají každý rok o desítky až stovky procent.

Nejrychleji roste největší řetězec Dr.Max, který ročně zvyšuje tržby e-shopu až o 300 procent. Síť patřící investiční skupině Penta dopředu odhad svého celkového ročního obratu nezveřejňuje, loni e-shop utržil přes 200 milionů korun. Z hlediska tržeb by tak letos mohl být řetězec největší i na internetu.

Za ním jsou další hráči na trhu – on-line lékárny Pilulka.cz, která očekává tržby bez osobních odběrů okolo 320 milionů, a Lékárna.cz, jež počítá s obratem okolo půl miliardy korun. Druhá největší síť z hlediska počtu kamenných lékáren Benu uzavírá "velkou čtyřku", za letošní rok by mohla utržit až 200 milionů korun.

Nové sklady

Čím dál větší chuť Čechů po snadném nákupu z pohodlí domova chtějí lékárny využít a chystají se investovat do rozšíření, především v logistice. Benu hodlá dát desítky milionů korun do rozšiřování stávajících a postavení nových skladů v průběhu příštích dvou let.

Pilulka.cz plánuje sklady i více automatizovat. "Nová linka bude mít kapacitu až 12 tisíc objednávek denně," říká Martina Kasa, šéf Pilulky, s tím, že v logistice vidí svou největší konkurenční výhodu. Objednávky je e-shop schopný vyřídit do 15 minut od přijetí a zásilku dokáže doručit do hodiny.

Lékárna.cz bude v příštím roce investovat především do webu, chce zvýšit komfort nakupování. Skladové prostory už tento e-shop rozšířil letos, stejně jako Dr.Max.

Rezervace on-line

Benu nově v e-shopu zkouší možnost rezervovat léky na recept. Léčiva předepsaná lékařem si pacienti na internetu objednat nemohou, Benu tak cílí na situace, kdy lék na recept není v lékárně, kam je nemocný zvyklý chodit, a zároveň si ho může vyzvednout později. "Pacienti si mohou zjistit na internetu dostupnost léku v lékárně, případně si ho tam objednat, a když jej připravíme, tak si ho s receptem vyzvednout," hovoří o nové službě Michal Macourek, který má v řetězci na starosti on-line.

V pilotním projektu je zapojeno 25 lékáren, v příštím roce by se služba měla rozšířit na celou síť. Denně pacienti takto udělají 10 rezervací. Podle Macourka si ale dostupnost léků ověřují tisíce návštěvníků denně, především přes mobilní telefony.

Stejnou službu nabízí i konkurenční Pilulka. Obě firmy v tom vidí výhodné spojení s e-recepty, které jsou od ledna povinné. "Přesto to bude okrajová služba," myslí si Kasa z Pilulky.cz. Lídr na trhu Dr.Max plánuje zavést rezervace na přípravky i zboží od příštího roku.

Jako velký trend lékárny vidí rostoucí počet přístupů z mobilních telefonů. Dostupnost léků si na webu Benu ověřuje přes mobil 70 procent lidí, v Pilulce takto nakupuje čtvrtina zákazníků. I na internetu lékárny vsází na poradenství a jejich lékárníci se zapojují do on-line chatů s pacienty. Třeba Dr.Max jich má v e-shopu pět. "Těžiště konzultací je ale spíš přímo v lékárnách," domnívá se Michal Petrov, mluvčí řetězce.

Potravinové doplňky

Stejně jako v jiných e-shopech i v internetových lékárnách Češi nakupují mnohem více ve vánoční sezoně. "V tuto dobu vyřídíme mezi 2500 a 3500 zásilkami denně," říká Zdeněk Fekar, mediální zástupce Lékárny.cz, a podobné je to i u konkurence.

Zatímco v kamenných lékárnách se nejčastěji vydávají léky na recept, případně prodávají volně prodejné léky, na internetu Češi kupují hlavně potravinové doplňky, dermokosmetiku, drogerii nebo veterinární přípravky. "Produkty pro zvířata dělají až 10 procent obratu e-shopu," říká Macourek z Benu.

Většina zákazníků si objednávky vyzvedává v kamenných pobočkách. U Benu a Dr.Maxe je osobní odběr nejoblíbenější, tvoří až 90, respektive 85 procent zvolené dopravy. To i díky tomu, že dohromady mají tyto řetězce asi 625 lékáren. E-shopy však stále tvoří maximálně 10 procent jejich celkových obratů.