Ruské firmy přišly letos kvůli kybernetickým útokům přibližně o 116 miliard rublů (zhruba 43 miliard korun), ztráty kvůli hackerům hlásí každá pátá společnost. Vyplývá to z první podobné zprávy ruské Národní výzkumné finanční agentury.

Analytické finanční centrum provedlo v listopadu šetření mezi 500 firmami v osmi federálních okruzích země. Podle něj v Rusku letos následkem hackerských útoků přišel jeden podnik v průměru téměř o 300 tisíc rublů (přes 110 tisíc korun).

Ze zprávy dále vyplývá, že se s kybernetickými hrozbami setkala až polovina respondentů, a to především ve velkých podnicích, kterých bylo napadeno zhruba 60 procent. Mezi středními a drobnými podnikateli hlásila útoky méně než polovina dotázaných. Nejvíce se firmy setkávají s počítačovými viry včetně vyděračských, s proniknutím do elektronické pošty a s přímými útoky na webové stránky.

Přestože většina dotázaných podnikatelů o kybernetických hrozbách povědomí má, až 60 procent z nich si myslí, že je risk vůči jejich firmě minimální. Podle Kirilla Smirnova z výzkumné agentury ruské podniky míru nebezpečí často podceňují a nejsou připraveny hrozbám čelit.

Bezmála 90 procent dotázaných uvedlo, že se v rámci bezpečnostních opatření spokojí pouze s antivirovým programem. Bezpečnostní opatření, která musí dodržovat všichni zaměstnanci firmy, má jen 47 procent respondentů. Přístup k internetu omezuje svým zaměstnancům 45 procent společností. Dvaadvacet procent dotázaných podniků uvedlo, že svým pracovníkům dovoluje instalovat do firemních počítačů jakékoliv programy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru