Hypermarkety Globus vypnou v příštím týdnu ve večerní špičce hudbu, která nakupování v řetězcích obvykle doprovází. Zatím jde o test. Hypermarket se tak snaží vyjít vstříc těm, kteří si chtějí před Vánocemi nakoupit v tichu. Hudba se stala ve všech řetězcích obvyklou součástí nákupů, podle expertů na marketingové aktivity ovlivňuje nákupní chování i útratu lidí.

Pokud bude mít obchod pozitivní ohlasy od zákazníků, prodlouží novinku až do konce adventního období. "Během prvního týdne se budeme dotazovat zákazníků v obchodech, zda by jim prodloužení hodiny ticha na celé předvánoční období vyhovovalo, a podle toho ji zachováme," potvrdila mluvčí Pavla Hobíková.

V tuzemských řetězcích se hudební podkreslení stalo běžnou součástí nakupování. Například diskonty Penny Market mají i vlastní rádio, které hraje ve všech 360 prodejnách nakupujícím i zákazníkům. Na programu se podílí desetičlenný tým moderátorů, redaktorů a reportérů.

Hudba, která se ozývá v obchodech a supermarketech, je tajnou zbraní obchodníků. Dokáže zpomalit vnímání času, ovlivnit náladu či průběh nakupování. Již desítky let mnoho psychologů zabývajících se zdokonalováním technik marketingu analyzuje její vliv na nakupování či na čas strávený v obchodech ve všech jejích složkách: hlasitost, tempo, tonalita, druh a podobně. Studuje se i způsob, jak hudební styl ovlivňuje útratu. Například klasická hudba je spojována s luxusními výrobky.

Podle experta Marketingového institutu Zdeňka Haška se krok Globusu může stát počátkem nového antivánočního trendu. "Nejít se zběsilým vánočním davem se může stát novou konkurenční výhodou a způsobem, jak se odlišit. Věřím, že princip 'méně je více' pochopí více obchodníků a přidají se. Ona je po tom vlastně poptávka viditelná už dlouho," dodal Hašek.