Digitální technologie nutí lidi měnit jejich zvyklosti. Stravenky, kterými většina zaměstnanců platí v restauracích či obchodech s potravinami, přechází z papírové do elektronické podoby. Nástup e-stravenek je sice pozvolný, ale nezadržitelný, říká v rozhovoru Daniel Čapek, šéf tuzemské pobočky lídra na trhu pro poskytování firemního stravování francouzské skupiny Sodexo.

Letos na jaře Sodexo zavedlo službu Multi Pass Card, která nahrazuje svazek papírových stravenek a kuponů pro volnočasové aktivity jednou předplacenou platební kartou. Na ni firmy měsíčně poskytnou stejnou sumu, jakou každý zaměstnanec dříve dostával v poukázkách.

"Aktuálně máme asi 120 tisíc konečných zákazníků, kteří naši kartu používají. Čekáme, že se tohle číslo zhruba zdvojnásobí," odhaduje v rozhovoru s HN Daniel Čapek.

Poroste-li využití e-stravenek dle očekávání, budou do konce roku 2018 představovat takřka 40 procent z více než 650 tisíc všech koncových zákazníků Sodexa. Společnost je jedním z lídrů na tuzemském trhu pro čerpání zaměstnaneckých výhod a stravenek. Těch vydá zhruba 140 milionů kusů ročně.

Přechod z papírových stravenek a kuponů na elektronické karty a mobilní platební služby je součástí globální strategie skupiny Sodexo, která ve finančním roce do konce srpna vykázala meziroční růst čistého zisku o 13 procent na 723 milionů eur. Společnost výsledky nepublikuje za jednotlivé země, ve kterých působí.

Nicméně jak v Česku, tak celosvětově Sodexo realizuje to, čeho už dosáhlo v Číně, kde klasické vouchery nikdy nenabízelo a rovnou přešlo na karty. Ty slouží hlavně k tomu, aby přes ně mohli zaměstnanci získat dárkové krabice s tradičními koláčky, kterými se Číňané obdarovávají během tamních svátků.

"Protože je v Číně dynamika digitalizace natolik vysoká, tak jsme tam vydávali dárkové karty, za které bylo možné tyto produkty nakupovat," říká Čapek, který v Sodexu pracuje od roku 1996 a z toho tři roky strávil v Číně.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru