Zaměstnanci šesti distribučních center Amazonu v Německu a jednoho v Itálii vstoupili do stávky. Požadují lepší mzdy a pracovní podmínky. Zaměstnanci si vybrali k protestu tzv. černý pátek, který je považován za jeden z nejrušnějších obchodních dnů v roce.

"Je to nejlepší den, kdy o sobě můžeme dát vědět a dostat pod tlak zaměstnavatele, který nám roky nechce dopřát sluchu," řekl agentuře AFP mluvčí německého odborového svazu Verdi Thomas Voss. Podle něj ale odbavování objednávek "bohužel nebude zcela ochromeno".

Svaz požaduje uzavření první kolektivní smlouvy s Amazonem, která by se měla týkat otázek zdraví zaměstnanců.

Voss agentuře AP řekl, že do stávky vstoupilo 2500 zaměstnanců center ve městech Bad Hersfeld, Lipsko, Rheinberg, Werne, Graben a Koblenz. V italském centru blízko města Piacenza podle odborů vstoupilo do stávky 50 procent zaměstnanců, podle firmy však pouze deset procent, uvedla agentura ANSA.

Stávka v Německu má skončit v sobotu. Německé odbory již od roku 2013 vedou boj o zvýšení mezd pro 12 tisíc zaměstnanců v Německu. Tvrdí, že zaměstnanci Amazonu dostávají nižší mzdy než zaměstnanci na místech v jiných maloobchodních a zasilatelských společnostech. Amazon však uvádí, že jeho distribuční centra v Německu jsou logistickými centry a zaměstnanci zde mají relativně vysoký plat v rámci tohoto odvětví.

Stávka v Itálii je jednodenní akcí. Zdejší pracovníci protestují, protože se jim s vedením nepodařilo dojednat bonusy. Zaměstnanci se proto rozhodli stávkovat a v hlavní nákupní sezoně až do 31. prosince nebudou pracovat přesčas, napsala agentura Reuters.

Italské odbory vyzvaly ke stávce pouze zaměstnance na trvalý pracovní poměr, ostatním zaměstnancům poradily, aby nepřerušovali práci, protože by mohli přijít o další nabídky.

Amazon upozornil, že vytvořil v Itálii, kde je vysoká míra nezaměstnanosti, dva tisíce pracovních míst na plný úvazek.

Loni se na černý pátek tržby na internetu v USA poprvé během jednoho dne vyšplhaly na tři miliardy dolarů (asi 64 miliard korun). V Itálii internetový prodej rychle roste, stále ale tvoří pouze deset procent maloobchodních tržeb, je tedy oproti evropskému průměru poloviční.