Do slevových akcí na tzv. černý pátek se letos zapojí více kamenných obchodů, poprvé také autosalony, mobilní operátoři a autobusoví dopravci. Dosud byla tato slevová akce v Česku doménou hlavně internetových obchodů.

Autobusový dopravce RegioJet úterní slevovou akci nazval Black Tuesday a nabízí v ní jízdenky za 199 korun do 66 měst, mimo jiné do Paříže, Londýna či Říma. Operátor O2 se letos do akce zapojuje poprvé, do neděle 26. listopadu je tak u něj možné získat některé telefony levněji.

Pražské hračkářství Hamleys nabídne v pátek ke dvěma hračkám třetí zdarma. Prodejny značky Calzedonia budou mít zase vybraný sortiment se slevou deseti až 30 procent. Obchody Dormeo vyprodávají do konce týdne produkty z předchozích kolekcí "za zlomek původní ceny". Obchodní domy Kika nabízejí do čtvrtka 30. listopadu nábytek se slevou 15 procent.

Black Friday letos pouští poprvé v novém e-shopu řetězec Lidl, v nabídce jsou desítky produktů levnější až o třetinu. Z velkých řetězců se zapojí také Tesco. "Slevy na vybraný sortiment budou dosahovat až 50 procent, bude se jednat o vybranou dámskou či pánskou kosmetiku, dětské pleny, krmiva pro zvířata nebo šumivá vína. V nabídce budou ale i počítače, televize, tablety nebo pračky," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Letos se do černého pátku zapojí i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 korun na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce, dále zdarma benzin až za 30 000 korun či zimní pneumatiky.

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná cena při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent. "I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší," uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.

Slevové akce na černý pátek odstartují předvánoční nákupní sezonu. Řada prodejců letos Black Friday spustila v předstihu či rozšířila na více dnů.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení černý pátek zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.