Od roku 2005 výrazně vzrostl počet českých domácností, které vlastní počítač a mají přístup k internetu. V tomto ohledu však existují velké rozdíly podle příjmů a věku.

"V případě vybavenosti počítači zaostáváme v porovnání se západními evropskými zeměmi u domácností důchodců a těch nízkopříjmových," řekl na pondělní tiskovce Českého statistického úřadu Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti.

Zatímco před dvanácti lety disponovalo počítačem 30 procent a internetem jen necelých 20 procent domácností, v současnosti to jsou již zhruba tři čtvrtiny. Podle Martina Many však i v případě internetu zaostáváme za vyspělými zeměmi. Špičkou v Evropě jsou v tomto ohledu skandinávské země, státy Beneluxu, Velká Británie a Německo.

Zatímco v roce 2005 užívalo internet pouze 32 procent jednotlivců starších 16 let, v tomto roce to je již 79 procent. I zde podle Many platí rozdíly podle výše příjmů a věku. Například ve věkové kategorii 65 a více let využívá internet jen 34 procent jednotlivců. I tak je to ale znatelný nárůst oproti roku 2007, kdy to byla čtyři procenta.

Roste také počet uživatelů internetu prostřednictvím mobilních telefonů. Také v této oblasti však Česko podle údajů z minulého roku zaostává. Zatímco za celou EU podíl u jednotlivců ve věku 16 až 74 let přesahuje 60 procent, v Česku to je polovina. I zde existují rozdíly dané věkem, příjmy, ale také vzděláním.

Ve věkovém rozpětí 16 až 24 let využívá internet v mobilu 87 procent jednotlivců, u Čechů nad 65 let je to jen šest procent.

Rostou nákupy na internetu

Letošní rok byl prvním, v kterém nákup na internetu uskutečnilo více než 50 procent Čechů. "V letošním druhém čtvrtletí uvedlo 4,5 milionu Čechů starších 16 let, že v posledním roce alespoň jednou nakoupili na internetu. Ještě před deseti lety šlo přitom o okrajovou službu, kterou využívalo pouze 15 procent dospělé české populace, tedy zhruba 1,3 milionu lidí," řekla předsedkyně ČSÚ Iva Ritschelová.

Podle údajů ČSÚ stále více domácností nakupuje přes internet potraviny. "Od roku 2010 vzrostl podíl lidí nakupujících jídlo přes internet z bezmála jednoho procenta na jedenáct," podotkla Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Nejvíce však Češi nakupují on-line oblečení a obuv, elektroniku a sportovní potřeby.

Ve srovnání s Evropou jsme však u on-line nákupů nadále za průměrem EU. "Zatímco Čechů loni nakoupilo on-line 47 procent, v EU šlo v průměru o 55 procent lidí. Nejvíce nakupují na internetu Britové a Dánové," uvedla Lenka Weichetová.

 

 

Kromě nakupování využívají Češi internet stále více i pro správu svých financí. Ve druhém čtvrtletí letošního roku používalo internetové bankovnictví 52 procent dospělých. Před deseti lety to byla jen desetina populace starší 16 let.

Sociální sítě

V používání sociálních sítí skončila Česká republika rovněž pod evropským průměrem. Obecně platí, že sociální sítě využívají především mladí lidé. Ve věkové kategorii 55-74 let se Češi umístili na předposledním místě.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru