Do světového startupového centra v Silicon Valley se každý rok hrnou tisíce mladých podnikatelů z celého světa včetně Česka. Chtějí tu zopakovat úspěšné byznysové příběhy zakladatele Applu Stevea Jobse nebo šéfa Tesly Elona Muska, jejichž technologické firmy z amerického Křemíkového údolí vzešly.

Profesor Ikhlaq Sidhu, který učí byznys na zdejší prestižní Kalifornské univerzitě v Berkeley, se snaží mladé byznysmeny na kariéru ve start-upech připravit ve svém Centru pro podnikání a technologie.

Sidhu před časem přijal pozvání startupového akcelerátoru xPort při Vysoké škole ekonomické, aby tu na prvním ročníku Venture Summitu pražským studentům o svých učebních metodách určených "start-upistům" povyprávěl.

"Kdysi jsme si mysleli, že stačí jen lidi se znalostí techniky vyškolit v byznysových dovednostech. Tak to ale nefunguje. Abyste se stali úspěšnými podnikateli, musíte změnit způsob svého chování. Někdo si myslí, že byznysmenem, jako byli Jobs nebo Gates, se člověk rodí. Dá se to však naučit," říká Sidhu, který není pouhým teoretikem. Sám založil čtyři start-upy a je autorem 60 patentů, jež nyní využívají společnosti jako Skype a další technologické giganty.

HN: O Silicon Valley se říká, že je nejvýznamnějším světovým centrem start-upů. V čem spočívá jeho výjimečnost v porovnání s Londýnem, Berlínem či Tokiem?

Silicon Valley je určitě masivní. Směřuje sem velké množství společností a většina těch nejvýznamnějších investorů. Pro byznys je to podobné centrum jako Hollywood pro výrobu filmů. Důvodů, proč tomu tak je, existuje hned několik.

Asi tím nejvýznamnějším je odlišná kultura, která je nastavena na podporu rozjíždění nových projektů. Byznys tu funguje efektivněji a rozhodování je také mnohem rychlejší než jinde ve světě. V ostatních částech planety probíhá celá řada konverzací, které v Silicon Valley nevedeme. Když se lidé potkají, hned se zajímají o původ toho druhého. Ptají se, kdo byli jeho rodiče nebo z které části světa zpovídaný člověk přišel a jakou školu vystudoval. Snaží se tím druhého někam zařadit.

V článku se dále dozvíte

  • Profesor byznysu Ikhlaq Sidhu z univerzity v americkém Berkeley míní, že pouhé předávání teorií začínajícím podnikatelům nestačí.
  • V USA je běžné učit se z konkrétních příkladů firem. Jeho učební metoda se spíše spoléhá na posuzování chování úspěšných byznysmenů.
  • Klíčem k úspěchu je prý odbourání sociálních bariér, schopnost komunikovat s lidmi mimo vlastní sociální bublinu a odvaha pouštět se do věcí, jimž člověk zcela nerozumí.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru