Budoucímu premiérovi Andreji Babišovi se rozšiřuje jeho byznysové impérium o nový obor. Babišovy stamiliony zamířily překvapivě do letectví. Jeho firma Hartenberg totiž koupila polovinu v opravnách letadel Avia Prime, které mají hangáry v Polsku a ve Slovinsku a jejichž obrat přesahuje miliardu korun. Obchod HN potvrdil šéf Hartenbergu Jozef Janov, cenu odmítl říct. Podle zdroje HN blízkého jednání ale Babišova firma zaplatila za Avia Prime mezi půl až tři čtvrtě miliardou korun.

"Je to zajímavá firma, každý rok roste dvouciferně," řekl HN Janov, který Babišovy miliardy spravuje spolu s Liborem Němečkem, členem představenstva Agrofertu zodpovědným za nákupy firem a financování skupiny. "Letecký průmysl roste a čekáme, že bude růst i v budoucnu. Zároveň v odvětví působí relativně málo firem," říká Janov. "Naší výhodou je, že máme v Polsku a ve Slovinsku stovky zaměstnanců a jsme levnější než západní konkurence, protože náklady na mechanika tvoří asi dvě třetiny všech nákladů. Aerolinkám se tedy často vyplatí zaletět do Polska na servis letadla," vysvětluje Janov.

Babišovi otevírají českou verzi restaurace Paloma. Ambice mají velké, chtějí pro ni michelinskou hvězdu

Avia Prime zastřešuje dvě opravárenské firmy - polskou Linetech a slovinskou Adria Airways Tehnika. Avia Prime celkem zaměstnává zhruba 700 lidí a hlavní základnu má na letišti Jasionka u Rzeszowa. Hangáry má také v Katovicích a ve slovinské Lublani. Servisuje letadla značek Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier a ATR pro 70 aerolinek, převážně z Evropy. Mezi zákazníky patří aerolinie od velkých hráčů typu Lufthansa, Swiss či British Airways přes nízkonákladové EasyJet, Wizz Air nebo Enter Air až po menší aerolinky. Svá letadla u firmy servisuje i český Travel Service.

Od fastfoodu do Aviation Valley

Linetech je členem sdružení polských leteckých firem Aviation Valley podle vzoru Silicon Valley. Firmy této organizace se soustřeďují především ve východní části Polska kolem města Rzeszów, kde je tradiční zázemí polského leteckého průmyslu. Zároveň je to hlavní voličská základna polské vládní konzervativní strany Právo a spravedlnost. Přes 150 firem v této organizaci zaměstnává zhruba 24 000 lidí. V Rzeszowě má také Linetech jednu ze svých hlavních základen, kde mimo jiné servisuje boeing Dreamliner polských státních leteckých linek LOT.

Polské letecké firmy naříkají, že nemají dostatek mechaniků. Linetech spolupracuje se dvěma středními školami v Rzeszowě a Mielci, jejichž studentům nabízí praxi a slibuje si, že z nich získá nová zaměstnance.

Firmu založil v roce 2008 Piotr Kaczor s bratrem Wojciechem, v roce 2010 otevřela první opravny ve Varšavě a Katovicích, k nimž se později přidaly Gdaňsk, Vratislav, Krakov a Rzeszów. Právě hangár v posledně jmenovaném městě označuje Kaczor za nejmodernější zařízení svého typu ve střední a východní Evropě.

Piotr Kaczor má za sebou kariéru v byznysu s rychlým občerstvením. Než založil letecké opravny, které podle jeho slov vycházejí z vášně jeho bratra pro letadla a létání, působil v PepsiCo nebo ve firmě, která ve východní Evropě řídila sítě rychlého občerstvení jako KFC či Pizza Hut.

Šéf Hartenbergu Janov HN řekl, že Avia Prime chystá expanzi - a to jednak stavbou nových hangárů, protože ty současné jsou plně obsazené opravovanými letadly, tak případným nákupem dalších firem z oboru.

V Česku jsou největšími opravnami Czech Airlines Technics spadající pod státní Český Aeroholding a ostravský Job Air vlastněný Jaroslavem Strnadem, Alexejem Beljajevem a Michalem Lazarem.

Jsem Evropan, přesvědčuje Babiš svět v dopisech velvyslancům. Po Teličkově odchodu mu s EU radí zastánkyně eura

Špatné vztahy s Poláky

Vstup do letectví je u Babiše překvapivý - Agrofert působí zejména v chemii, potravinářství, kromě toho hraje důležitou roli v regionu také v lesnictví nebo v médiích. Babišovy investice mimo Agrofert pak skrze Hartenberg mířily zejména do zdravotnictví. Během pár let Babišův investiční tým v čele s Janovem a Němečkem vybudoval jednoho z největších hráčů v umělém oplodnění v Evropě. Zároveň investoval do zdravotnických zařízení, provozuje například velkou polikliniku v pražských Modřanech.

Další neobvyklostí této investice je nákup za stamiliony v Polsku, kam se Babišovi dlouhá léta nedařilo proniknout. Navíc s Poláky měl Babiš v minulosti špatné obchodní vztahy, a to už od dob privatizace Unipetrolu zhruba před patnácti lety. Babiš nejprve firmu v roce 2001 zprivatizoval zhruba za 12 miliard korun, ale pak ji státu vrátil s tím, že je drahá. Druhý prodej zhruba za 15 miliard přišel v roce 2004 a skupinu získal PKN Orlen. Babiš polské firmě pomáhal a měl za to dostat přislib, že získá některé dceřiné firmy. To se ale nestalo.

Agrofert podal na PKN Orlen v souvislosti s tím čtyři žaloby. Uspěl ale jen s jednou z nich, když v roce 2009 musel Orlen zaplatit pokutu zhruba 2,5 miliardy. Po polské rafinérské skupině ale Babiš požadoval přes 20 miliard korun.

Naopak dobrou pověst v Polsku má ze svého dřívějšího působení v investiční skupině Penta Jozef Janov. A v Polsku se mu už podařilo pro Babiše koupit předního výrobce rýžových a kukuřičných placek Good Food. Spolu s investicemi do výroby už Hartenberg vynaložil za tuto firmu přes miliardu korun.