Letecká společnost Emirates dokáže v Dubaji překvapovat každý den. V sobotu před začátkem leteckého veletrhu naznačí, že je blízko nová objednávka na obří dvoupatrový Airbus A380, další den na tiskové konferenci nečekaně zadá zakázku na 40 o něco menších strojů 787 Dreamliner americkému Boeingu. V pondělí Airbusu vzkáže, že pokud se nezaváže vyrábět A380 aspoň dalších 10 let, s další zakázkou počítat nemůže.

Airbus zatím bez zakázky

Boeing může být zatím spokojený, kontrakty v Dubaji podepisuje a v USA díky tomu vytvoří nová pracovní místa. To šéfům v Airbusu přibývá starostí. Emirates jim zcela zhatily naděje na to, že by jim mohli v dalších letech prodat stroje A350, které stojí právě proti Dreamlinerům. Emirates, které jsou rozsahem dopravy čtvrtými největšími aeroliniemi světa, tak budou ještě více stát na amerických letadlech.

Z Evropy budou používat právě jen obří A380. Jsou také jejich největším uživatelem, od minulého týdne jich mají v provozu rovných 100, dalších 42 jich mají objednaných. Nikdo další se ale se zakázkami nehrne, naopak je spíše ruší. Pokud by dubajské aerolinie přidaly dalších 38 strojů, o kterých se o víkendu spekulovalo a nikdo to zatím nevyvrátil, měl by Airbus v zásobě alespoň něco.

15 mld. USD

je hodnota zakázky aerolinií Emirates na čtyřicet boeingů 787 Dreamliner. Kontrakt s Airbusem na další A380 by měl větší hodnotu. Stále není jisté, zda to do čtvrtka, kdy veletrh v Dubaji končí, stihnou dojednat.

V Emirates si ale uvědomují, že nemohou celý program výroby největšího civilního letadla světa táhnout sami. Jednání s Airbusem probíhají prakticky každý večer. Šéf Emirates Tim Clark v Dubaji vysvětloval, že potřebují záruky, že A380 zůstane v produkci opravdu alespoň 10 let. K tomu ale Airbus potřebuje objednávku Emirates. Ty se zase obávají, že by letadla, na kterých výrobce prodělává, nemusely dostat, případně by mohl být problém s jejich díly i jejich případným nástupcem.

Boj o pokračování největšího stroje je v kontrastu s rostoucím podílem menších jednouličkových letadel na delších trasách. Letadla, jako jsou Boeing 737 a Airbus A320,jsou stále častěji nasazována i na lety přes Atlantik s tím, jak na těchto trasách expandují lowcostové společnosti.

Na zmíněném Boeingu založila své fungování i dubajská nízkonákladovka Flydubai. Ta je limitována jen jeho doletem. Praha patří s dobou letu mezi šesti a sedmi hodinami mezi ta nejvzdálenější místa, kam s ním doletí. V Dubaji představila verzi právě na delší trasy, jež by se měla komfortem vyrovnat větším letounům, které na takto dlouhé lety nasazuje konkurence.

Flydubai v nové 737 MAX do byznys třídy dostala křesla, ze kterých lze udělat vodorovná lůžka. Nasadit je chce hlavně na delších a nočních letech. Konkrétní harmonogram zatím nemá. Praha je ale jednou z destinací, kde by to dávalo smysl. "Praha by byla perfektní, je to noční let," říká Jeyhun Efendi, viceprezident firmy, který má na starosti Blízký východ, Evropu a země bývalého Sovětského svazu. Nové letadlo je také o 14 procent úspornější.

Zatímco Flydubai se snaží do svých letadel dostat cestující, kteří by jinak letěli byznys třídou konkurence, Emirates stejně jako další velké aerolinky Blízkého východu a Asie více míří na ty, kteří by jinak letěli vlastním letadlem. I v běžných linkových spojích se tak objevují salonky, či dokonce manželské postele. Na veletrhu v Dubaji Emirates ukázaly kabinku zaručující soukromí pro cestující první třídy v letadlech Boeing 777.

Nadzvukové letadlo

V Dubaji se ale ukazuje také vzdálenější budoucnost letecké dopravy. Americký start-up Boom by rád už v roce 2023 navázal na nadzvukový letoun Concorde. Zatím ale hledá lokalitu výroby a připravuje se na první testy. Na veletrhu projekt, který by mohl změnit celý letecký byznys, představil zakladatel firmy Blake Scholl. Let z Dubaje do Londýna by podle něj trval čtyři a půl hodiny, tedy zhruba polovinu současné cestovní doby. Obdobně by se mohly zkrátit i lety přes Atlantik a napříč Spojenými státy.

Celkem 45 až 55 pasažérů by podle Scholla za letenku platilo tolik, kolik stojí byznys třída u pomalejší konkurence. Letoun by měl stát kolem 200 milionů dolarů, což je téměř cena Airbusu A330 s 246 sedadly. Scholl eviduje 86 předobjednávek, do budoucna vidí potenciál až na dva tisíce strojů. Tvrdí, že projekt bude ziskový.

Varováním je ale legendární Concorde, který si vyžádal v dnešních cenách asi 200 miliard korun státních podpor a jehož provoz byl velmi nákladný.

jarvis_5a09e734498e0896865441c0.jpeg
Dubajské nízkonákladové aerolinie FlyDubai v Dubaji představily Boeing 737 MAX 8 ve verzi pro delší trasy.
Foto: FlyDubai/Chad Slattery