V neděli odstartoval pětidenní maraton oznamování obřích kontraktů v leteckém průmyslu. V Dubaji začala každoroční letecká show, kde jde více o byznys než o vystavená letadla. Klíčové zakázky tu získávají nejen Airbus a Boeing. 

Jen za první den ministerstvo obrany Spojených arabských emirátů (SAE) podepsalo na letecké výstavě kontrakty za 6,5 miliardy dírhámů (39 miliard korun). K vládním kontraktům patří dohoda s firmou Lockheed Martin, která předpokládá vylepšení 80 bojových letounů F-16, které SAE vlastní. Výše tohoto kontraktu činí šest miliard dírhámů a součástí je také výcvik a zajištění logistiky.

Další objemný obchod v neděli uzavřela letecká společnost Emirates, která chce nakoupit 40 strojů Boeing 787-10 za 15,1 miliardy dolarů (331 miliard korun). Šéf společnosti šajch Ahmad bin Saíd Maktúm řekl, že aerolinky se rozhodly pro poslední verzi boeingu, i když zvažovaly také nákup airbusů. První stroje z nového kontraktu začnou být společnosti Emirates dodávány v roce 2022. "Nahradí starší letadla, která vybereme příští rok k vyřazení," řekl šajch Maktúm

V rekordním roce 2013 se v Dubaji uzavřely kontrakty v katalogových cenách 204 miliard dolarů. Velké objednávky dělají nejen velké aerolinky z oblasti Perského zálivu, ale i indické a asijské společnosti. Letos si ale o takovém úspěchu mohou výrobci nechat jen zdát. Část tehdy objednaných letadel ještě ani nestačily dodat a na blízkovýchodní trojku Emirates, Qatar a Etihad dopadly těžší časy. BBC informuje, že jejich celkový zisk bude letos oproti loňsku zhruba třetinový. Místo na kapacitu se tak soustředí spíše na efektivitu.

"Zakázek bude méně než v předchozích letech, hlavně proto, že spousta objednávek už je zadána," říká pro místní Gulf News John Strickland, letecký expert a šéf aviatické poradenské firmy JLS Consulting. Objem by tak mohl klesnout pod 40 miliard dolarů.

Klíčová je v oblasti i vojenská technika. Celý region výrazně zbrojí a nezdá se, že by se na tom něco měnilo. Obavy z Islámského státu, napětí mezi Íránem a Saúdskou Arábií, blokáda Kataru, vojenské operace v Jemenu, občanská válka v Sýrii či pokračující rivalita Indie a Pákistánu dělají z oblasti významný cíl pro výrobce vojenských vrtulníků a letadel. Silné zastoupení mají vedle západních zemí i Rusko a Čína, která se v Perském zálivu snaží prosadit i se svými stíhačkami.

Celkem 1200 vystavovatelů ukáže fyzicky přes 160 strojů, od stíhaček po různé verze Airbusu A380. S výstavou jsou rozsahově srovnatelné větší veletrhy v britském Farnborough a francouzské Paříži.

Trendem jsou i moderní technologie na palubě. Letecké společnosti se snaží svým zákazníkům nabídnout například internet, a to je příležitost pro desítky dodavatelských firem.

Akce se koná na novém dubajském letišti Al-Maktúma, které se před sedmi lety otevřelo pro nákladní dopravu a časem se na něj má přesunout veškerá přeprava pasažérů. Jeho dostavba nabírá skluz, počítá se s kapacitou čtvrt miliardy cestujících. Dnes Dubaji stačí čtvrtina tohoto počtu k tomu, aby byla největším mezinárodním letištěm na světě.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.