Češi jsou velmi loajální vůči svým oblíbeným značkám. Ukázal to třetí ročník soutěže o Nejdůvěryhodnější obchodní symbol, kterou vyhlašuje společnost Atoz Marketing Services. V anketě, které se pomocí on-line dotazníků účastnilo v druhé polovině září 4 000 spotřebitelů, obhájila své prvenství drtivá většina značek, které zvítězily i loni.

Zlato obhájilo ve stejných skupinách jako loni 88 procent značek, lepší pozici si za poslední rok dokázalo vybojovat jen šest obchodních názvů. "Pokud už nějaká značka důvěru spotřebitelů má, nemají konkurenční značky lehkou pozici a musí se velmi snažit, aby se zapsaly do paměti lidí jako důvěryhodné," komentuje výsledek Ivana Valentová ze STEM/MARK.

Češi si vítěze ankety vybírali v konkurenci 600 různých značek, které byly seřazeny do 60 kategorií (40 z nich bylo z řad výrobků, deset z oblasti služeb a institucí a deset patřilo různě zaměřeným obchodům). V každé skupině měli na výběr mezi deseti konkurenčními značkami, které se do výběru dostaly automaticky na základě výše jejich prodejů na českém trhu. Objem tržeb vyhodnocovala agentura Nielsen Czech Republic.

Zlatou medaili si nově vydobyla například Benzina v rámci čerpacích stanic (na první pozici nahradila Shell), v kategorii prodejců obuvi to byla značka Deichmann (dříve Baťa) a mezi tabákovými výrobky se do popředí probojovala značka L&M (dříve Camel). V rámci kategorie velkých spotřebičů získal první příčku také Bosch, jehož rival Whirlpool se tentokrát musel spokojit s druhým místem, a v sušenkách se mohou zlatou medailí pyšnit Tatranky Opavia (dříve Zlaté).

V rámci nově zařazených kategorií (hotely, developeři, balíkové služby, realitní kanceláře, stavebniny, elektrické nářadí, obchodní centra v Praze, prodejci sportovního vybavení nebo restaurace) se mezi vítěze programu zařadily například značky Bramac ve skupině stavebnin, M&M Reality v kategorii realitní kanceláře nebo Sportisimo za kategorii prodejců sportovního vybavení.

Ačkoliv soutěž má 60 různých vítězů, vůbec nejvíce hlasů ze všech šesti set zařazených kandidátů získala značka Jar. Tradiční prostředek na mytí nádobí se tak stal absolutním vítězem roku 2017. Celkem pro něj hlasovalo 2964 lidí, tedy každý třetí napříč všemi sledovanými kategoriemi (vzdělání, pohlaví, region, velikost obce, věk). Velmi úspěšné byly napříč všemi kategoriemi také značky Vitana, Dr. Max a drogerie dm, které nasbíraly každá přes 2000 hlasů. Dr. Max si získal přízeň 2473 lidí, Vitana 2095 hlasujících a dm drogerie 2006 respondentů.

Všichni vítězové se další rok v rámci své kategorie mohou pyšnit logem Nejdůvěryhodnější značky. Žádná jiná značka toto logo následující rok využívat nemůže.

Nejdůvěryhodnější značky produktů 2017  
Kategorie Značka Společnost
Alkohol BOŽKOV Stock Plzeň-Božkov
Balené vody MATTONI Karlovarské minerální vody
Cereálie NESTLÉ Nestlé Česko
Čaje PICKWICK Jacobs Douwe Egberts CZ
Čisticí prostředky SAVO Unilever Česká republika
Čokoládové cukrovinky ORION Nestlé Česko
Dámská hygiena ALWAYS Procter & Gamble Czech Republic
Dekorativní kosmetika DERMACOL Dermacol
Dermokosmetika VICHY L'Oréal Česká republika
Dětská výživa SUNAR Hero Czech
Doplňky stravy na imunitu CENTRUM Pfizer Česká republika
Elektrické nářadí BOSCH Robert Bosch odbytová
Energy a sportovní nápoje RED BULL Red Bull Česká republika
Jogurty MLÉKÁRNA KUNÍN Lactalis CZ
Kancelářská technika HP HP Inc Czech Republic
Káva NESCAFÉ Nestlé Česko
Koření VITANA Vitana
Koupelová a tělová kosmetika NIVEA Beiersdorf
Krmiva pro domácí mazlíčky PEDIGREE Mars Czech
Malé spotřebiče ETA ETA
Maso a uzeniny KOSTELECKÉ UZENINY Kostelecké uzeniny
Mobilní telefony a tablety SAMSUNG Samsung Electronics Czech and Slovak
Piva a pivní nápoje PILSNER URQUELL Plzeňský Prazdroj
Počítače LENOVO Lenovo Technology
Prací prostředky ARIEL Procter & Gamble Czech Republic
Privátní značky K-CLASSIC Kaufland Česká republika
Prostředky na mytí nádobí JAR Procter & Gamble Czech Republic
Přípravky na klouby a kosti GS CONDRO Green – Swan Pharmaceuticals CR
Slané pochutiny BOHEMIA Intersnack
Stavebniny BRAMAC Bramac střešní systémy
Sušenky a oplatky TATRANKY Mondelez Czech Republic
Sycené nealko nápoje KOFOLA Kofola ČeskoSlovensko
Sýry KRÁL SÝRŮ Savencia Fromage & Dairy Czech Republic
Tabákové výrobky L&M Philip Morris ČR
Televize, audio-video SAMSUNG Samsung Electronics Czech and Slovak
Ústní hygiena COLGATE Colgate – Palmolive Česká republika
Velké spotřebiče BOSCH Robert Bosch odbytová
Vína TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE Templářské sklepy Čejkovice
Vlasová kosmetika HEAD & SHOULDERS Procter & Gamble Czech Republic
Zahradní technika MOUNTFIELD Mountfield
Nejdůvěryhodnější značky v oblasti služeb a institucí v roce 2017
  
Kategorie Značka Společnost
Balíkové služby PPL PPL CZ / Deutsche Post DHL Group
Banky ČESKÁ SPOŘITELNA Česká spořitelna
Cestovní kanceláře ČEDOK Čedok
Developeři SKANSKA REALITY Skanska Reality
Dodavatelé energie ČEZ ČEZ
Hotely HILTON Hilton Hotels & Resorts
Pojišťovny ČESKÁ POJIŠŤOVNA Česká pojišťovna
Realitní kanceláře M&M REALITY M&M reality holding
Restaurace POTREFENÁ HUSA Pivovary Staropramen
Telekomunikační služby T-MOBILE T-Mobile Czech Republic
Nejdůvěryhodnější značky obchodníků v roce 2017
  
Kategorie Značka Společnost
Čerpací stanice BENZINA Unipetrol RPA
Drogerie DM DROGERIE dm drogerie markt
Lékárny DR. MAX Česká lékárna holding
Obchodní centra v Praze CENTRUM ČERNÝ MOST Unibail-Rodamco
Potravinové e-shopy TESCO Tesco Stores ČR
Prodejci elektra ALZA.CZ Alza.cz
Prodejci obuvi DEICHMANN Deichmann-Obuv 
Prodejci oděvů H&M H&M Hennes & Mauritz CZ
Prodejci potravin LIDL Lidl Česká republika
Prodejci sportovního vybavení SPORTISIMO Sportisimo

Oprava: Mylně jsme uvedli, že značka Savo patří společnosti Procter & Gamble Czech Republic, místo správné Unilever Česká republika. Za chybu se omlouváme.

 

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.