"Čína otevírá svůj finanční sektor, ale pro nás jako dánskou firmu by bylo velmi složité tam uspět bez silného čínského partnera. A tím je teď pro nás Geely," říká v rozhovoru pro HN Kim Fournais, výkonný ředitel a spoluzakladatel Saxo Bank.

V Saxo Bank, která letos umístila svou centrálu pro střední a východní Evropu do Prahy, se v tomto roce stala zmíněná čínská automobilová společnost Geely Holding většinovým akcionářem. Na jaře napřed získala Geely 30procentní podíl a v říjnu jej navýšila na 51,5 procenta.

Podle agentury Reuters transakce, která ještě podléhá schválení regulatorních úřadů, vyšla čínskou společnost na více než 800 milionů dolarů. Novým akcionářem banky se před pár týdny stala také finská investiční společnost Sampo, která koupila necelých 20 procent akcií.

Od obou nových akcionářů a partnerů si Fournais, který nadále v bance drží čtvrtinový podíl, hodně slibuje. V rozhovoru pro HN se mimo jiné vyjádřil také k obnoveným úvahám o zavedení daně z finančních transakcí v EU.

Co očekáváte od partnerství s největším akcionářem Geely Holding a novým akcionářem, společností Sampo?

Obě firmy patří mezi velmi zkušené investory s profesionálním přístupem. Ve finančním sektoru je důležitá důvěra a stabilita. A právě to Sampo i Geely splňují. Navíc je přínosem, že každý z akcionářů pochází z jiné části světa. Geely je rychle rostoucí firma, kterou před třiceti lety založil Li Shufu a z nuly z ní vybudoval jednu z nejúžasnějších automotive společností na světě.

Před zhruba sedmi lety Geely koupilo Volvo a pro jednu z už tak úspěšných značek to je velmi přínosné partnerství. Také je Geely finančně velmi silná firma, která dokáže realizovat své plány a v Číně má silnou pozici. Čína otevírá svůj finanční sektor, ale pro nás jako dánskou firmu by bylo velmi složité tam uspět bez silného čínského partnera. A tím je teď pro nás Geely.

Co se týče firmy Sampo, jsem velmi pyšný, že jsou naším akcionářem. Patří velmi ostřílené investory a myslím, že je mnoho věcí, které se Saxo i já můžeme od nich, a také od Geely, přiučit.

Takže očekáváte, že vám Geely pomůže prorazit na čínském trhu? A není nevýhodou, že se jedná o investora z jiného odvětví?

Myslím, že podobnost mezi automobilovým průmyslem a naším předmětem podnikání je, že obě jsou velmi náročná na dodržování pravidel a také efektivitu. Geely je vysoce vyspělou technologickou firmou, která rozumí například tomu, jak dostat produkty k zákazníkům, rozumí regulacím, takže hodně věcí je podobných. A také si myslím, že je přínosné, pokud spolupracujete s někým, kdo pochází z jiného prostředí. Protože těžko můžete inovovat, pokud stále pracujete se stejnými lidmi. A myslím, že to může být ta hlavní věc, kterou nám spolupráce s Geely přinese.

...

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé. Děkujeme za vaši přízeň.
Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá. Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.
Předplatit od 199 Kč / měsíc
Máte již předplatné?