Estonsko, pobaltská země, která dala vznik digitálním inovacím jako Skype nebo Taxify, je první v Evropě, kde došlo k legalizaci sdílení jízd přes elektronické platformy. Zákon regulující služby jako Uber nebo Taxifty začne v Estonsku platit příští měsíc.

Jedním z autorů zákona je dvaatřicetiletý politik Kalle Palling. Palling tento měsíc navštívil Prahu jako host konference Sdílená ekonomika - Realita a budoucnost, pořádané Fakultou mezinárodních vztahů VŠE v Praze.

V exkluzivním rozhovoru pro HN Palling popisuje výhody nových pravidel pro taxislužby a také má několik rad pro Česko. "Je třeba udělat diskusní stůl, kde budou sedět jak platformy, tak taxi firmy, a je třeba se jich zeptat, jak dosáhnout cílového stavu. A cílový stav je, aby lidé raději sáhli po jejich službách místo po vlastním voze. To by mimo jiné vyřešilo i problém s parkováním, který má například Praha obrovský," říká Palling v rozhovoru.  

HN: Obecně, proč je podle vás důležité prosazovat sdílení aut ve městech?

Věřím, že největší přínos je tu pro zákazníky. Zatím bylo taxi ve většině měst luxusní službou, průměrná jízda stála 20-30 eur. To je drahé, takže většinou lidé využívali jinou přepravu, třeba veřejnou, auta nebo kola. S příchodem on-line platforem je taková služba za rozumnější cenu a může si ji dovolit více lidí. Další výhodou je kvalita služby.

Kalle Palling (32)

Je už třetí volební období (a jedenáctý rok) poslancem estonského parlamentu za liberální Reformní stranu bývalého premiéra Taaviho Rõivase. Angažoval se ve výboru pro ekonomické záležitosti, kde prosazoval větší energetickou bezpečnost  a opatření pro otevření trhu s elektřinou a plynem. V letech 2014-2016 byl předsedou výboru pro evropské záležitosti a dosud je místopředsedou výboru pro životní prostředí. Angažuje se také v otázkách kybernetické bezpečnost a e-governance. Palling se stal známým i mimo Estonsko coby předkladatel zákona, který v Evropě poprvé legalizoval elektronické platformy na sdílení vozidel, jako je Uber nebo Taxify.

Proto jsme v roce 2014 zpřísnili regulaci pro taxislužby. Tehdy jsme věřili, že díky silné regulaci budeme mít kvalitní služby, že taxikáři nebudou podvádět, že budou slušně jezdit, mluvit cizími jazyky a podobně. Ale toho jsme nedosáhli. A platformy se o to postaraly samy díky samoregulaci, mají vlastní zpětnou vazbu od zákazníků, takže všichni řidiči i uživatelé přispívají k vytváření lepší veřejné dopravy. A to je hlavní výhoda a důvod, proč by města i státy měly umožnit vstup těmto platformám na trh.