Největší sociální síť světa alespoň jednou za měsíc navštíví celkem 4,9 milionu Čechů, což je o půl milionu více, než loni. Ještě více oproti minulému roku narostl počet tuzemských facebookových uživatelů, kteří se do sítě přihlašují přes mobil. Loni jich byly 3,3 miliony, letos o 700 tisíc víc.

Pro firmu Marka Zuckerberga jsou ovšem podstatnější počty inzerentů, díky nimž Facebook vydělává většinu svých peněz a kteří mu na celosvětových tržbách loni přinesli bezmála 27 miliard dolarů. Kolik tuzemských podniků na Facebook umísťuje své reklamy a jaké přinášejí tržby, firma ale na setkání inzerenty nezveřejnila. Podle její evropské viceprezidentky Nicoly Mendelsohnové mezi nimi převažují malé a střední podniky.

"Přes 82 procent českých uživatelů je ve spojení alespoň s jednou z takových firem právě díky Facebooku, který tak společnostem usnadňuje jejich propagaci. Až 39 milionů lidí žijících mimo Česko je přitom ve facebookovém spojení s českými podniky, což vůbec není zanedbatelné číslo," míní manažerka. Český reklamní trh Facebooku se podle ní zásadně neliší od těch dalších v Evropě. "Ve vaší zemi je ale ve srovnání s jinými regiony velmi silný e-commerce," uvádí Mendelsohnová.

Kontrolu reklam musíme kvůli Rusům zpřísnit, přiznává Facebook

Britská manažerka zodpovídá za reklamní byznys Facebooku v Africe, na Středním východě a celé Evropě včetně Ruska. Právě s Ruskem souvisí nynější skandál její firmy. Facebook začátkem září přiznal, že si u něj ruská společnost Internet Research Agency zaplatila zveřejnění politicky laděných reklam, které měly americké uživatele jeho sítě ovlivňovat před tamními prezidentskými volbami. Tajemný ruský inzerent by mohl být napojen na Kreml, a tak už celou věc vyšetřují americké úřady, které mají podezření na ilegální ovlivňování volební kampaně.

Mendelsohnová případ nechce příliš komentovat a odvolává se na nedávné vyjádření svého šéfa Zuckerberga, kterého už si na kobereček pozvala také vyšetřovací komise amerického Senátu. "Rád bych vám řekl, že budeme schopni zastavit všechno ovlivňování, ale nebylo by to realistické. Na světě vždy budou zlí lidé a my nemůžeme vládám zabránit, aby se do ovlivňování pouštěly. Můžeme se ale zlepšit," napsal zakladatel firmy na svém facebookovém profilu.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru