Byznys řady tuzemských firem stojí na technologiích a inovacích, v oblasti HR ale zatím moderní nástroje příliš nevyužívají. Podle personalistky Evy Vodenkové z české softwarové firmy OKsystem platí, že technologie se pro práci se zaměstnanci vyplatí každému podniku, který zaměstnává více než 50 lidí. Námi oslovené firmy uvedly, že technologie využívají nejčastěji při náboru nových pracovníků, a to hlavně pro rutinní práci s daty.

Najdou se ale i firmy, které od užívání některých systémů upouští. Příkladem je třeba Air Bank, která zaměstnává téměř tisíc pracovníků. "Systémy mají pomáhat se zrychlováním práce s daty, firmy s nimi ale často neumí pracovat a hlavně se z toho všeho vytratil člověk," vysvětluje Veronika Horáková, šéfka oddělení Péče o zaměstnance. Banka například nahrazuje komplikovaný a odtažitý systém hodnocení zaměstnanců jednodušším a osobnějším přístupem.

Ručně psané dopisy v bance

Do některých procesů v bance se dokonce začíná vracet ruční psaní dopisů. Manažeři například osobně psaným dopisem při náboru sdělují úspěch uchazečů při přijímacím řízení. "Lidé dopisy oceňují, cítí v nich zájem, starostlivost a osobní přístup," jmenuje Horáková a dodává, že její tým přemýšlí o dalších možnostech, kde dopisy využít. Banka ale pracuje v náboru i s moderními nástroji. Pohovory s uchazeči občas probíhají formou videohovorů.

Pohovor s umělou inteligencí

Inovacím v HR se v investiční společnosti Rockaway Capital věnuje manažer Viktor Kustein. Lidé v HR jsou podle něj zahlcení vyhledáváním a najímáním nových zaměstnanců a na ty stávající jim často nezbývá dostatek času.

Ve vyhledávání kandidátů na internetu Kustein využívá robota. "Některé technologie už dovedou i doporučit vhodné kandidáty," dodává manažer, který v současnosti testuje i chatbota, tedy komunikačního robota. "Tato umělá inteligence pokládá otázky, které běžně padají v prvním kole pohovoru. Robot ušetří čas a zároveň dokáže analyzovat data, správně je zařadit a kandidáta doporučit na základě srovnání s daty z předchozích náborů," vysvětluje HR manažer.

Společnost, stejně jako celý trh, aktuálně řeší spravedlivé odměňování a rozpoznání klíčových členů týmů. Řešení podle Kusteina nabízí aplikace Frank české firmy PurposeFly. "Funguje na bázi jednoduchých otázek. Ptá se lidí v týmech, ke komu si lidé chodí pro radu, s kým by šli na pivo a podobně. Výsledkem je síť zobrazující, kdo je v jakých aspektech v týmu důležitý," vysvětluje Kustein.

Více se o využívání technologií a trendech v budoucnu dočtete v říjnovém čísle časopisu Moderní řízení, které vychází v úterý.