Čtvrté největší tuzemské bance UniCredit Bank se stále nepodařilo odstranit jeden z největších výpadků v historii českého on-line bankovnictví. Část jejích klientů se už třetím dnem nemůže přihlásit ke svému účtu přes internet, mobilní aplikace je mimo provoz zcela. Zákazníci tak nevidí příchozí platby, nemohou kontrolovat zůstatky na účtu ani zadávat platební příkazy.

"Příčinou výpadku jsou technické problémy, které stále řešíme. Situace se ale zlepšuje," uvedl mluvčí banky Petr Plocek. Trvalé příkazy, inkasa a splátky úvěrů se podle Plocka řádně zaúčtují. Lidé, kteří potřebují za svých účtů odeslat peníze, mají podle mluvčího banky nyní zdarma využít kamenných poboček. Banka ve středu na tuto možnost upozornila klienty také SMS zprávou, ve které se zároveň za nedostupnost služeb omluvila. Zjistit zůstatek na účtu a další důležité informace ale není podle některých klientů možné ani na pobočkách.

Termín, do něhož by měly být služby opět stoprocentně dostupné a spolehlivé zatím banka neoznámila. Zároveň ještě neuvedla, zda bude klienty za způsobené potíže nějak odškodňovat.

Digitální služby UniCredit Bank přestaly správně fungovat po plánované víkendové odstávce, během níž došlo k úpravám vnitřních IT systémů banky. Podle konzultanta a projektového manažera Rostislava Schwarze, který má zkušenosti s nasazováním, úpravami a provozem digitálních služeb v několika českých bankách, prováděla UniCredit Bank o víkendu změny v základním systému CORE, kde účtuje a provádí platební operace. Ačkoliv tento systém nadále funguje, zhroutily se některé další části, které jsou na něj napojené. "Představte si to jako dům, ve kterém základy stále stojí, ale problém je v prvním nebo ve druhém patře," řekl Schwarz.

Z e-mailu, který obdrželi zaměstnanci UniCredit Bank a do něhož mohla redakce HN nahlédnout, vyplývá, že víkendový přenos nových dat do systému CORE proběhl úspěšně. V pořádku je také nastavení jednotlivých aplikací. Banka se ale potýká s nedostatečnou výkonností přenosových kapacit. Její systémy jsou tím pádem přetížené, což způsobuje nedostupnost služeb.

Podle Schwarze je tak dlouhý a masivní výpadek chybou nejvyššího managementu banky. "Klienti nemají on-line přístup k financím už pět dní, z toho tři dny byly bankovní. Důsledkem by mělo být odstoupení provozního ředitele. Představte si, že by takto diletantsky někdo vedl IT nemocnice nebo řízení letového provozu," řekl.

Krátkodobé výpadky internetového bankovnictví postihují čas od času všechny tuzemské banky, nejčastěji v okamžiku, kdy přecházejí na nové verze internetového styku s klienty. Problémy se zadáváním plateb v internetovém bankovnictví měla v Česku naposledy Komerční banka, které v polovině letošního dubna dubna celý den nefungovaly některé digitální služby. Klienti Fio banky zase začátkem května načas nemohli platit svými kartami ani vybírat z bankomatu. UniCredit naposledy podobně rozsáhlý výpadek postihl v srpnu 2012, kdy bance nefungovalo internetové bankovnictví. Problém se ale podařilo vyřešit za hodinu a půl. Klienti bank se sice kvůli ztíženému přístupu k bankovnictví zlobí, ale o kompenzace zpravidla nežádají, protože jim kromě ztráty času nevznikají žádné velké škody.

Aby finanční domy řešily problémy s bankovnictvm více než jeden den už však tak časté není. V roce 2012 postihl delší výpadek například Komerční banku. Společnost tehdy kvůli přechodu na novou verzi naplánovala odstávku systému na víkend, tedy od pátku večer do neděle. Někteří klienti však neměli přístup ke svému účtu ještě následující úterý odpoledne. Opakované problémy měla v roce 2013 také Česká spořitelna, které jeden den kvůli technickým potížím nefungovalo internetové bankovnictví ani Klientské centrum, které pomáhá klientům například s blokací karet. O dva dny později se navíc potíže s platbami po internetu opakovaly.

V takovýchto případech už banky kompenzace řešit musí. Nevyplácejí je však plošně, ale na základě individuálních reklamací.

Stávající výpadek se týká jen české části banky. Slovensko, kde UniCredit Bank také působí, zasáhl jen velmi okrajově. "Kolem úterního poledne se zhruba na hodinu a půl zpomalil chod internetového bankovnictví, služby ovšem dál fungovaly a problém je už odstraněn," řekla mluvčí slovenské části banky Zuzana Ďuďáková.

Pod názvem UniCredit Bank začala banka na českém trhu působit v listopadu 2007. Česká pobočka vznikla spojením finančního ústavu HVB Bank a Živnostenské banky. Počet klientů pouze za Česko banka neudává, podle výroční zprávy za rok 2016 jich ale spolu se Slovenskem měla 650 tisíc. Objem aktiv banky dosahoval k letošnímu 30. červnu po započtení Slovenska 744 miliard korun. Na obou trzích dohromady banka za letošní první pololetí vykázala zisk po zdanění ve výši 4,2 miliardy korun, což je téměř o 800 milionů více než ve stejném období loni.