Japonskem zmítá obrovský průmyslový skandál. Společnost Kobe Steel oznámila, že její kontroloři falšovali údaje o pevnosti a trvanlivosti některých komponentů a součástek z hliníku a mědi. Odebíralo je přes 200 firem a používaly se v letadlech, autech a nelze vyloučit, že dokonce i v raketách.

"Je to velice vážný incident, jehož ekonomický dopad je zatím nejasný. Ale povede ke stahování výrobků od mnoha firem, takže náklady budou obrovské," vyjádřil se pro agenturu Bloomberg Takeši Irisava z makléřského domu Tachibana Securities.

Interní kontrola odhalila komponenty a materiály se zfalšovanými parametry ve všech čtyřech hliníkárnách, které jsou ve vlastnictví Kobe Steel. U některých komponentů a materiálů se tak dělo až deset let, oznámil viceprezident koncernu Naoto Umehara.

Akcie Kobe Steel na konci úterního obchodování v Tokiu spadly o 22 procent. Stalo se tak poté, kdy významní odběratelé, například japonské automobilky Toyota, Honda a Subaru, potvrdili, že používali komponenty a materiály, jejichž parametry byly horší než deklarované. Americká společnost Boeing, které firma Subaru dodává křídla pro letouny (včetně proslulého Dreamlineru), sdělila, že prověřuje kvalitu hliníkových a dalších dílů. "Dosavadní průběh kontroly nenasvědčuje tomu, že bychom měli mít obavy o spolehlivost našich výrobků. Budeme svědomitě spolupracovat s dodavateli až do konečného vyšetření celého případu," uvádí společnost Boeing ve svém prohlášení.

"Snažíme se co nejrychleji odhalit, u kterých našich modelů by se případně mohly vyskytnout problémy a které komponenty od Kobe Steel jsme při jejich výrobě použili," uvedl mluvčí Toyoty Motor Takaši Ogava. Mohlo by jít například o části kapoty a dveří. Podobně se vyjádřily i další japonské automobilky.

Mluvčí společnosti Mitsubishi Heavy Industries uvedl, že hliníkové komponenty od Kobe Steel se používají také v novém japonském dopravním letounu MRJ a stejně tak v raketě H-IIA.

Poslední aféra vyvolává pochybnosti o integritě, tedy morální zásadovosti a poctivosti japonských průmyslových výrobců. Podobný skandál postihl také společnost Takata, jež poskytovala zavádějící informace automobilkám odebírajícím její airbagy. Nepoctivé praktiky odhalily úřady minulý týden u společnosti Nissan. Ta musí stahovat od zákazníků 1,2 milionu aut prodaných v Japonsku za poslední tři roky. Ukázalo se, že jejich výstupní kontrolu prováděli lidé nemající příslušné oprávnění. Společnost to bude stát miliardy jenů.