Moneta Money Bank, čtvrtá největší banka s více než milionem klientů, spustila sjednávání rychlých spotřebitelských úvěrů plně on-line jen přes mobil, a to včetně podpisu smlouvu. Novou službu umožňuje svým vybraným klientům a živnostníkům.

"V tuto chvíli je k dispozici přibližně 100 tisíci stávajících drobných klientů a 20 tisícům živnostníků, postupně tento okruh budeme rozšiřovat," říká Dalibor Šajer, jeden z manažerů, který je v Monetě odpovědný za digitální bankovnictví.

Drobným klientům Moneta nabízí mobilní půjčky do 100 tisíc korun, živnostníkům do 300 tisíc korun. Těm je umožňuje dvojí formou, buď prostřednictvím pevných měsíčních splátek nebo kontokorentu.

Sjednání úvěru plně on-line přes mobilní aplikace bank doposud v Česku standardem není. Raifeisenbank tvrdí, že tuto službu má už přes dva roky, stejně jako Česká spořitelna, další banky se ale na ni teprve chystají. Z velkých hráčů už přípravy na rozjezd půjček prostřednictvím mobilu potvrdila Komerční banka a připravuje je i Air Bank, mBank a Equa Bank. Banky nechtějí kvůli možnosti zpoždění konkrétní termín nasazení řict, například mBank by to ráda udělala ještě letos. "Přes mobil do banky vstupuje čím dál víc klientů a banky se snaží tomu své aplikace přizpůsobit," říká mluvčí mBank Pavel Vlček.

Zatím se tato forma půjček nejvíc prosadila mezi nebankovními firmami, které nabízejí takzvané půjčky do výplaty s vysokými úroky v řádu stovek procent ročně, které s klasickými spotřebitelskými úvěry nejsou srovnatelné.

Nová nabídka Monety je dokladem, že rychlé půjčky přes mobily tuzemské banky chtějí rychleji rozšiřovat, aby byly plnohodnotnou alternativou sjednávání na pobočkách a v internetovém bankovnictví. V něm je už banky svým klientům běžně umožňují získat, a to formou předschválení úvěrového limitu, který pravidelně aktualizují podle příjmů a zadlužení klienta. Pokud klient bude chtít půjčku v jiné bance, stále musí počítat s delším vyřízením žádosti, protože banka nezná jeho platební historii, bude po něm chtít doložení příjmu a jeho finanční situace a zpravidla bude vyžadovat, aby přišel žádost podepsat na pobočku.

"Jen prostřednictvím mobilu si klient může vyřídit půjčku na koupi nějakého zboží až přímo v obchodu. Lidé využívají bankovní služby přes mobil čím dál tím víc a načerpání půjček tímto způsobem je jeden ze způsobů, který digitalizace umožňuje," řekl Šajer. 

Moneta si po svém vstupu na burzu v květnu 2016 snaží vydobýt pozici digitálního lídra bankovního trhu a na tento typ půjček má nyní připraveno zhruba 10 miliard korun. Už loni jako první banka přišla se založením běžného účtu online bez nutnosti podpisu smlouvy na pobočce nebo prostřednictvím kurýra. 

Moneta uvedla, že vyřízení půjčky trvá do 10 minut od začátku, co se o ni klient rozhodne v aplikaci zažádat. Jediné, co klient musí po odkliknutí předschválené nabídky na půjčku udělat, je potvrdit předvyplněné údaje o svém příjmu, vyživovaných osobách a požadovaném úvěru, a dále zaškrtnout, že není ve zkušební době anebo ve výpovědní lhůtě a že souhlasí se zpracováním osobních údajů a náhledem do registrů. Pokud je žádost kladně vyřízená, dostane náhled smlouvy, kterou potvrdí svým přístupovým heslem do mobilní aplikace.