Zpráva, že by Volkswagen mohl přesunout část výroby z Česka do některé ze svých německých továren, nejspíš do dolnosaského Emdenu, vyvolala velký rozruch hlavně mezi zdejšímu odboráři. Ale zneklidněn je také premiér Bohuslav Sobotka, který by se měl příští týden sejít se zástupci škodováckého vedení a vyjasnit, o co vlastně jde.  

Zatím se nic konkrétního neví. Centrála VW ve Wolfsburku plány na přesun popírá. "Pravidelné přezkoumávání vytíženosti je součástí pravidelného procesu plánování. V tuto chvíli se u značky Škoda žádné změny nechystají," ujistil v pátek mluvčí německého koncernu. Podobná slova použil ve čtvrtečním dopise zaměstnancům i šéf společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. "

Podle Ivana Hodače, který byl v období 2001 až 2014 generálním tajemníkem Asociace evropských automobilových výrobců, jde pouze o dohady. "Nic  konkrétního nevíme. Jedině to, že se o něčem takovém mluví vůbec poprvé. Jde o vnitřní záležitost koncernu, kterou musí vyřešit jeho vedení se svojí českou dcerou," sdělil Hodač.  

Přední německý expert Ferdinand Dudenhöffer, šéf Centra automobilového výzkumu (CAR) při Duisbursko-essenské univerzitě, příliš nevěří, že k částečnému přesunu výroby dojde. Hlavně kvůli tomu, že výrobní náklady, hlavně ty mzdové, jsou v Německu mnohem vyšší než v Česku. "Přesun by byla  jasná chyba managementu, jež by koncern stála hodně peněz," vyjádřil se pro HN Dudenhöffer.

V korespondenčním rozhovoru uvedl, že hlavní značka VW kvůli "dieselové krizi" výrazně ztratila podíl na trhu, čímž následně klesá i objem výroby. "Problémem značky VW už od počátku desetiletí je špatná ziskovost. Jisté je, že pouhým přesunem výroby z Česka do Německa se tento problém nevyřeší," dodává Dudenhöffer.

Volkswagen, který nedávno oznámil, že emisní aféra ho už přišla na více než 25 miliard eur, podle německého experta potřebuje základní model  "à la Dacia". Tedy levný, který by mu pomohl zvýšit podíl na trhu.  Pokud se Volkswagen někdy spoléhal na to, že takovým "entry modelem" bude česká Škoda, pak se zmýlil. "Ze Škody se stal spíše konkurent značky VW a stejně to platí pro španělský Seat," podotýká Dudenhöffer. Vedení ve Wolfsburku  bude muset zcela jistě přemýšlet, jaké postavení by mělo zmíněným značkám v rámci koncernu náležet.

V září Volkswagen zvýšil odbyt o osm procent na rekordních 593 700 vozů. Za první tři čtvrtletí roku 2017 vzrostl prodej volkswagenů o tři procenta na téměř 4,5 milionu vozů, uvedla v pátek automobilka.