Vyšší platy, rostoucí trh s nemovitostmi a hlavně zahraniční poptávka po luxusnějším zboží nahrávají českým nábytkářům. Podle odhadu Asociace českých nábytkářů a společnosti Apicon Consulting tuzemské firmy letos vyrobí věci do domácnosti za 45 miliard korun, což je přibližně o půl miliardy více než loni.  

"V Česku se dnes vyrábí stále více nábytku s vyšší přidanou hodnotou, který je určen pro náročnější klientelu. Je podstatné, že v tomto segmentu rosteme," vysvětluje tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.

Úspěch českých nábytkářů se opírá hlavně o vývoz. Letos podle asociace podniky za hranicemi prodají nábytek za 27 miliard korun. Přibližně třetina exportu míří do Německa, s velkým odstupem následuje Slovensko, Francie nebo USA. Mezi největší tuzemské exportéry patří společnosti jako TON, Nábytek Jinak, Jelínek nebo Hanák nábytek.

Spotřeba nábytku v Česku neustále roste. Zatímco v roce 2012 lidé za věci do domácnosti utratili 31,43 miliardy korun, letos to bude 36,29 miliardy korun. Ochota utrácet za nábytek ještě nedosahuje "předkrizových" let  - v roce 2007 lidé za nábytek zaplatili 37 miliard korun.

V porovnání s minulým rokem export mírně klesá (z 20,58 procenta na 19,56 procenta). Naopak se opět zvětšuje dovoz nábytku do Česka - za letošek dosáhne 18,94 miliardy korun. Prodej dovezeného nábytku už tvoří více než polovinu celkové spotřeby. "Rostoucí import je jistou hrozbou. Ale je to o hledání správného zákaznického segmentu. V Česku se již ten nejlevnější nábytek nevyrábí," konstatuje Lukeš.

Největší podíl na prodeji nábytku mají v Česku velké nadnárodní řetězce Ikea, Kika a XXX Lutz, které svou nabídku a zastoupení stále posilují. "Zájem Čechů o skandinávský design, bytové zařízení a nábytek Ikea pozorujeme především v segmentu obývacích pokojů a ložnic," dodává Richard Citnar, zástupce obchodního manažera Ikey Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Šestice nejsilnějších prodejců má v České republice přibližně polovinu trhu.

Nejvíce nábytku do Česka míří z Polska. To by v letošním roce mohlo dovézt nábytek za 4,8 miliardy korun. Druhým největším importérem je Německo s předpokládaným dovozem 3,5 miliardy korun. Čína by mohla podle odhadu Asociace českých nábytkářů dovézt zboží za 3,1 miliardy korun. Polsko společně s Čínou letos pravděpodobně přesáhnou 43 procent podílu na celkovém importu nábytku.

Nábytkářská asociace měří kvalitu dováženého zboží na kilogram. Letos podle ní tato cena zásadně klesá - průměrná hodnota dováženého nábytku bude 39,67 koruny na kilogram, zatímco hodnota exportovaného nábytku dosáhne 77,26 koruny. "Tento výkyv můžeme do určité míry přičíst kurzovým výkyvům, ale jen zčásti. Ačkoliv není možné plošně tvrdit, že co je levné, je nekvalitní, v konkurenčním prostředí má cena vždy významnou vypovídací hodnotu," dodává Lukeš.

Přestože čeští nábytkáři mají za sebou dobrý rok, podle asociace by mohli mít v příštích letech problémy sehnat surovinu pro výrobu. Může za to hlavně spor o lesní certifikáty FSC a PEFC. Vše odstartovala švédská jednička na českém trhu Ikea. Ta řekla, že nejpozději od roku 2020 přestane brát dřevo z lesů, které jí vyžadovaný certifikát nemají. "Dnes je certifikace FSC jediným systémem, který splňuje naše požadavky na globální úrovni," vysvětlila již dříve mluvčí společnosti Ikea Zdeňka Pecková. 

FSC je však v Česku na pouhých dvou procentech lesů. Naopak 70 procent tuzemského porostu drží označení PEFC. O certifikaci Lesů České republiky a Vojenských lesů a statků, které společně hospodaří na více než 50 procentech lesů v Česku, má rozhodnout ministerstvo zemědělství. Asociace výrobců nábytku tvrdí, že nepřijetí FSC ohrozí byznys přibližně za tři miliardy korun a o práci může přijít až dva tisíce lidí.

* - údaje v roce 2017 jsou za první pololetí
Zdroj: Asociace českých nábytkářů

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru