Letošní léto bylo rekordní. V červenci proletělo českým vzdušným prostorem 90 tisíc letadel. "Svůj podíl na tom nesou i nízké navigační poplatky a vysoká kvalita služeb našich dispečerů," říká Jan Klas, generální ředitel Řízení leteckého provozu.

Řízení však působí i na poli výcviku navigátorů, pilotů a technického personálu. V současnosti se snaží prorazit na velkých trzích v Asii. Vyšší efektivitu a plynulost letecké dopravy nad Evropou by mohl v budoucnu zajistit projekt jednotného nebe Single European Sky.

Do roku 2035 by se měl podle odhadu objem letecké dopravy ztrojnásobit. Je to podle vás reálné?

Pokud bychom vycházeli z trendu posledního roku dvou, je ten odhad podceněn. Ale v letecké dopravě pozorujeme cyklický vývoj. Naše dřívější předpoklady se třeba nenaplnily, když v roce 2008 došlo k velkému poklesu, teď to jde zase strmě nahoru. Jde spíš o to, jestli ten systém takový provoz zvládne.

Kde jsou úzká hrdla?

Je řada míst v Evropě, kde se letecký provoz intenzivně reguluje a dochází tam ke zpožděním. Národní systémy mohou těžko reagovat na změny poptávky. Je asi šest míst v Evropě, kde se generují poměrně značná zpoždění.

Která místa to jsou?

V tuto chvíli bohužel sousední Německo, tradičně pak Francie kvůli sociálním problémům. Dost dlouho byly problémy také s Řeckem a Kyprem.

Nejsou potenciální rizika spjatá s regulacemi týkajícími se životního prostředí?

Leteckou dopravu tyto regulace neohrozí, unikátním způsobem pracuje na minimalizaci dopadů na životní prostředí. Třeba Airbus A380 je emisemi srovnatelný s letadlem, které je třetinové, ale o dvě generace starší.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Šéf Řízení letového provozu věří, že by se do roku 2035 měl objem letecké dopravy ztrojnásobit.
  • Podnik měl loni tržby čtyři miliardy a provozní zisk 479 milionů korun. Většina příjmů připadá na poplatky z traťových navigačních služeb v českém vzdušném prostoru.
  • Zajímavým příjmem podniku je i trénink pilotů. Velkou příležitostí je trh v Asii, podle Jana Klase je ale průnik na tento trh obtížný.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru