Letošní léto bylo rekordní. V červenci proletělo českým vzdušným prostorem 90 tisíc letadel. "Svůj podíl na tom nesou i nízké navigační poplatky a vysoká kvalita služeb našich dispečerů," říká Jan Klas, generální ředitel Řízení leteckého provozu.

Řízení však působí i na poli výcviku navigátorů, pilotů a technického personálu. V současnosti se snaží prorazit na velkých trzích v Asii. Vyšší efektivitu a plynulost letecké dopravy nad Evropou by mohl v budoucnu zajistit projekt jednotného nebe Single European Sky.

Do roku 2035 by se měl podle odhadu objem letecké dopravy ztrojnásobit. Je to podle vás reálné?

Pokud bychom vycházeli z trendu posledního roku dvou, je ten odhad podceněn. Ale v letecké dopravě pozorujeme cyklický vývoj. Naše dřívější předpoklady se třeba nenaplnily, když v roce 2008 došlo k velkému poklesu, teď to jde zase strmě nahoru. Jde spíš o to, jestli ten systém takový provoz zvládne.

Kde jsou úzká hrdla?

Je řada míst v Evropě, kde se letecký provoz intenzivně reguluje a dochází tam ke zpožděním. Národní systémy mohou těžko reagovat na změny poptávky. Je asi šest míst v Evropě, kde se generují poměrně značná zpoždění.

Která místa to jsou?

V tuto chvíli bohužel sousední Německo, tradičně pak Francie kvůli sociálním problémům. Dost dlouho byly problémy také s Řeckem a Kyprem.

Nejsou potenciální rizika spjatá s regulacemi týkajícími se životního prostředí?

Leteckou dopravu tyto regulace neohrozí, unikátním způsobem pracuje na minimalizaci dopadů na životní prostředí. Třeba Airbus A380 je emisemi srovnatelný s letadlem, které je třetinové, ale o dvě generace starší.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru