Společnost Rapeto vyrábí doplňky stravy z pivovarských kvasnic i z minerálů získaných z mořské vody či z mořských řas. Své produkty a zakázkovou výrobu vyváží do evropských i asijských zemí od Francie a Británie přes Německo až po Singapur. Vlajkovou lodí firmy jsou kvasnicové tablety Pangamin, jejichž produkce navazuje na padesátiletou tradici tohoto výrobku. Příběh firmy zaujal odbornou porotu soutěže podnikatelů, která jí udělila titul Firma roku Plzeňského kraje. Společnost zároveň zvítězila v kategorii Odpovědná firma roku.

Zakladatel společnosti Rapeto Radek Sajvera se k tomuto oboru dostal úplnou náhodou. "Za minulého režimu jsem pracoval jako chemik a farmaceut v národním podniku Léčiva. Odtud jsem v roce 1989 z politických důvodů přešel do Pivovaru Braník s úmyslem vařit pivo. Nakonec jsem ale nevyrobil ani jednu várku a od počátku jsem pracoval ve zpracování pivovarských kvasnic do doplňku stravy Pangamin, který je přírodním zdrojem vitaminu B. V roce 2004 jsem od majitele pivovaru výrobu tohoto preparátu odkoupil a založil si vlastní společnost," líčí vítězný podnikatel.

Česká spořitelna Živnostník roku 2017 Plzeňského kraje
1. Jiří Procháska – výroba nábytku a interiérový design (Dýšina)
2. Alena Kyrálová – sklářství a šperkařství, výroba skleněných korálků a zvířátek (Sušice)
3. Šárka Škodová – práce s dětmi (Dnešice)

Vedle Pangaminu, který se z největší části prodává v lékárnách, se firma věnuje i zakázkové výrobě nejen pro tuzemské, ale i zahraniční firmy. Export přitom tvoří pětinu až čtvrtinu obratu společnosti.

"Firmy si od nás nechávají vytvořit recepturu třeba na mléčné tablety nebo vitaminové směsi pro zvířata. Čím dál tím víc zákazníků z Asie také poptává doplňky na posílení potence u mužů. Oblíbené jsou samozřejmě i přípravky na hubnutí, ale to odmítám dělat, protože to podle mě ne vždy funguje a já nechci klientům lhát," říká Sajvera.

Pro své výrobky se neustále snaží hledat nové přírodní zdroje. "Když se podíváme třeba na hořčík, v umělé chemické podobě jej tělo dokáže využít maximálně ze třiceti procent, zatímco u hořčíku, který získáváme z mořské vody u pobřeží Irska, je to 90 procent. Důležité je uvědomit si, že každá látka, která je vytržena ze svého přírodního kontextu, ztrácí na účinnosti," podotýká Sajvera.

Firma Rapeto vyrábí v továrně v obci Čeliv, kterou se podařilo postavit v rekordně krátkém čase. Od roku 2006, kdy se do moderního závodu přesunula výroba z původních prostor v Pivovaru Braník, firma každý rok modernizuje technické zařízení a rozšiřuje výrobní kapacity. Většina ze 14 zaměstnanců ve firmě pracuje od začátku podnikání, a společnost se tak může pochlubit minimální fluktuací.

Loni firma dokončila redesign celé výrobní nabídky, jehož součástí bylo i představení nového obalu. Za sáček se zipem s možností opětovného uzavírání dokonce získala ocenění Obal roku 2016. "Snažíme se přiblížit Pangamin mladým lidem. Jde o produkt, který je na trhu už padesát let, a já bych rád, aby tady byl i za další desítky let," přál by si Sajvera.

Od psí boudy k nábytku pro značky Calvin Klein či Adidas

Živnostníkem roku se na Plzeňsku stal truhlář Jiří Procháska. Začínal v roce 1991 v dílně o rozměrech šest krát šest metrů výrobou psích bud. "Rozjezd mého podnikání byl úsměvný. Jedna paní například přivedla psa, pro kterého potřebovala vyrobit bydlení. Tak jsem psa změřil a zjistil, že má metr dvacet na délku. Podle toho jsem udělal boudu, jenže se ukázalo, že je moc velká a je tam ozvěna, takže jsem ji musel zase zmenšovat," vypráví Procháska.

Vodafone Firma roku 2017 Plzeňského kraje
1. RAPETO, a.s. – výroba doplňků stravy (Kokašice)
2. IMONT spol. s r.o. – elektromontážní práce (Plzeň)
3. DOMO–ELEKTRO s.r.o. – obchod s domácími a kuchyňskými spotřebiči (Chodská Lhota)

Dnes zaměstnává 30 lidí a dodává své výrobky do celé západní Evropy. Mezi jeho zákazníky patří mimo jiné obchody světových módních značek jako Calvin Klein, Adidas či Vans.

"Tyto zakázky realizujeme přes obchodní firmu Eyelevel, se kterou úzce spolupracujeme od roku 2008. My jim dodáváme dřevo a další firmy zase kov či sklo a oni to dají pro klienty dohromady. Dělali jsme například magnetické panely pro Adidas v New Yorku a zákazník nám pak poslal snímky, na kterých byl u našich výrobků vyfocený newyorský starosta a hvězdy NBA. To nás dost potěšilo," líčí Procháska.

V roce 1996 koupil objekt staré drůbežárny v Dýšině u Plzně, který postupně změnil v moderní truhlárnu s výrobní halou a obráběcím centrem s CNC stroji. Investoval do lakovny, automatického odsávání a nezávislého a ekologického vytápění celého areálu, a to ze zbytků tepla ve výrobě. "V současné době dokončujeme vlastní showroom a investujeme do softwarového vybavení pro konstrukci a speciální pětiosé obrábění," prozrazuje své plány Procháska. V budoucnu by rád podnikání předal svým dvěma synům. "Je jim sice jen 13 a 17, ale už toho dost umí. Chodí ke mně na brigádu a zatím je to baví, tak snad jim to vydrží."

Soutěž Firma a Živnostník roku vyhlašují Hospodářské noviny a letos se koná už podvanácté. Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků se uskuteční 6. prosince na pražském Žofíně.