Čínská logistická společnost Best, kterou podporuje internetový gigant Alibaba, výrazně mění svůj očekávaný vstup na newyorskou burzu. Společnost, jejíž zaměstnanci jezdí na motorkách po čínských městech a do pár hodin dováží zboží přímo ke dveřím zákazníkům, kvůli slabému zájmu investorů počítá momentálně s prodejem 45 milionů amerických depozitních certifikátů (ADS) v hodnotě téměř půl miliardy dolarů. Původně společnost plánovala získat z primární emise až miliardu dolarů.

Cena certifikátu se bude pohybovat mezi 10 a 11 dolary. ADS jsou pro čínskou společnost výhodnější, jelikož zahraniční firmě pomohou se vstupem na americkou burzu. Společnost měla v úterý zveřejnit cenu za kus a obchodovat se s nimi mělo začít ve středu.

Logistickou společnost Best výrazně podporuje čínský internetový gigant Alibaba, který vlastní 23,4 procenta ve firmě a je zároveň jeho největším zákazníkem. Společnost Alibaba chtěla silnější postavení společnosti Best využít pro své posílení situace na čínském trhu, kde se musí vypořádávat s čím dál větší konkurencí ze strany amerického Amazonu, který se zabývá dodávkovým trhem v zemi. Amazon se navíc chystá rozšířit a nabízet nové služby.

Hodnota firmy se měla vyšplhat na 5,7 miliardy

Původně nabízela společnost Best 62,1 milionu ADS, které se měly prodávat v rozmezí 13 až 15 dolarů za kus. Prodejem za průměrnou hodnotu by získala firma 869,4 milionu dolarů. Spolupráce s Alibabou měla zájem ještě zvýšit a cenu zvednout až k téměř jedné miliardě dolarů. Hodnota firmy by tak po obchodování na newyorské burze vyšplhala až na 5,7 miliardy dolarů, uvedla agentura Reuters.

AMERICKÉ DEPOZITNÍ CERTIFIKÁTY (ADR)

- Jedná se svou podstatou o akcie, které se obchodují v USA, ale reprezentují počet akcií společnosti ze zahraničí.

- Nakupují a prodávají se stejně na amerických trzích jako běžné akcie.

- Sponzorovány jsou v USA bankami nebo makléřskými společnostmi.

- Zavedeny byly z důvodu komplikací, které se váží na nákupy akcií v zahraničí ve spojení s rozdílnými cenami a měnami.

Získané peníze chce firma použít na rozšíření svých obchodů a logistických služeb. Zároveň chce společnost investovat do nových softwarů, řidičů, ale i skladů, jelikož současná kapacita díky stále většímu zájmu v Číně o přepravu zboží až ke dveřím nedostačuje.

Společnost Best se snaží v poslední době vstupovat do nových oblastí, buduje síť obchodů s potravinami a základním spotřebním zbožím, zároveň společnost koupila síť supermarketů. Přeprava zásilek a nákladů je ovšem stále pro společnost klíčová, jelikož představuje 80 celkového obratu firmy.

Firma je ve ztrátě

Best Inc. v posledních třech fiskálních letech prohloubila svoji ztrátu, minulý rok měla čistou ztrátu ve výši 198 milionů dolarů. Tržby společnosti dosáhly na 1,28 miliardy dolarů, zároveň firma uvedla, že očekává stále vyšší náklady kvůli rostoucí konkurenci a nutnosti investic.

Čína je největší logistický trh na světě. V minulém roce výnosy z tohoto trhu dosáhly na 1,6 bilionu dolarů a nadále roste, v příštích čtyřech letech má růst tempem 17,9 procenta. Výrazně tomu napomáhá rozvíjející se trh s elektronikou, který má podle odhadů růst až o patnáct procent ročně.

Best Inc. není první čínskou logistickou firmou, která se rozhodla vstoupit na newyorskou burzu. Minulý rok v říjnu se rozhodl například čínský konkurent ZTO Express Inc a získal za to 1,4 miliardy dolarů.