Domácí sportovní fanoušek si už nějaký čas zvyká na to, že za televizní přenosy z vybraných sportovních akcí musí platit. A je zřejmé, že tento trend bude dál pokračovat. Zejména televize O2 TV a její sportovní kanály jsou v poslední době velmi aktivní v nakupování exkluzivních vysílacích práv. Zároveň televize, jež je dotovaná kapitálem majitele, společnosti PPF Petra Kellnera, investuje stále víc i do vlastní nové tvorby, jako jsou původní sportovní talk show či sportovní reality show.

Pozadu ovšem nezůstávají ani další televize se sportovními kanály, ať už jde o Digi TV, financovanou podnikatelem v energetice Petrem Lamichem, nebo čerstvě také o přímého konkurenta O2, operátora T-Mobile, který loni rovněž rozjel svoji televizi a sport je jedním z hlavních taháků nabídky.

Sportovní kanál O2 TV už před třemi lety české diváky naučil, že domácí fotbal − tak jako jinde ve světě − nemusí být zadarmo. Do té doby se vysílal v České televizi. "Stěhování sportu na placené stanice je celosvětový trend, věřím ale, že náš sportovní divák o nic nepřichází. Naší strategií je sledovat českou stopu a velké mezinárodní akce typu mistrovství světa a olympiád," říká ředitel sportovního kanálu České televize Jiří Ponikelský.

Sport na vybraných placených televizích

O2 TV

Televize provozuje tři vlastní sportovní stanice – O2 TV Sport, O2 TV Fotbal a O2 TV Tenis. Brzy má přibýt další stanice specializovaná na hokej. O2 vlastní vysílací práva například na přednostní výběr utkání české fotbalové ligy, všechny zápasy fotbalové Ligy mistrů nebo všechna utkání českých tenistek na okruhu WTA. Celkem má televize 260 tisíc aktivních set-top-boxů.

Digi TV

Televize má v nabídce partnerské kanály řízené ze Slovenska pod hlavičkou Digi Sport. Pro český trh exkluzivně nabízí zápasy anglické Premier League, španělské La Ligy nebo mužské tenisové turnaje ATP. Společnost tvrdí, že Digi TV má přes 100 tisíc zákazníků.

T-Mobile TV

Momentálně nemá vlastní sportovní kanál, ale zástupci operátora hovoří o posílení sportovní nabídky, včetně úvah o nákupu exkluzivních sportovních vysílacích práv. Nyní je televize omezena na obsah od stanic, jako je Eurosport, Nova Sport, Sport 1 a další. Televizi od T-Mobile podle firmy využívá 30 tisíc zákazníků.

Přirozeně tak dochází k rozdělování trhu a vymezování zřejmě dlouhodobějších pozic. "My se zaměřujeme na fotbal, tenis a nově chceme více i na hokej. Tomu se budeme významně věnovat v příštím roce. Zřídíme speciální hokejovou sekci a redakci. Vyjednali jsme spolupráci se Spartou a Libercem, jejichž zápasy budeme vysílat, a jednáme podobně jako ve fotbale o tom, abychom měli možnost vysílat více zápasů celé ligy," říká ředitel O2 TV Sport Marek Kindernay.

Ještě víc chce pak O2 TV posílit i ve fotbale. Příští rok skončí smlouva, podle níž se o zápasy ligy dělí O2 TV s Českou televizí. A Kindernay se netají ambicí získat fotbalovou ligu kompletně. "Dává nám smysl vysílat soutěž ideálně vždy celou," vysvětluje.

Konkrétní obchodní čísla a rozpočet ovšem komentovat nechce. "Upozornil bych jen na to, že nákup práv je velkou částí rozpočtu. Tvoří až 80 procent. Ceny neustále rostou. Obecně jsou nejdražší Liga mistrů a anglická Premier League," říká. Odhadované ceny vysílacích práv nejprestižnějších soutěží pro českého diváka se pak pohybují v desítkách až stovkách milionů korun.

Digi TV, podobně ambiciózní projekt jako O2 TV, skončila loni ve více než dvousetmilionové ztrátě. "Investovali jsme do modernizace technologií i programové nabídky včetně exkluzivních práv na sportovní obsah, jako je anglická Premier League nebo španělská La Liga," popisuje některé důvody ztráty mluvčí vlastníka Digi CZ Andrej Čírtek. "Do cenových válek o vysílací práva nebudeme chodit," poznamenává k tomu Ponikelský z ČT.

Podle šéfredaktora týdeníku Marketing & Media Filipa Rožánka je sport pro televize v době sílícího internetového zpravodajství a zábavy jedním z mála konkurenceschopných klasických televizních formátů. "Televizní vysílání má pořád výhodu, že obslouží velký počet diváků i tam, kde internetové připojení už nestíhá. Na placených stanicích se také daří budovat věrnou komunitu kolem menších sportů, jako je třeba MMA. Jejich příznivci si za kvalitní přenos s českým komentářem rádi zaplatí," vysvětluje Rožánek a připomíná, že boj o exkluzivní práva v posledních letech dokonce vyvrcholil tlakem na přechodné vypínání přenosů na zahraničních stanicích pro český trh.