O státní podporu pro rozvoj infrastruktury na alternativní paliva se více hlásí další zdroj – vodík. Ministerstvo dopravy na vládě prosadilo zdvojnásobení počtu peněz na vodíkové plnicí stanice. Původně mělo jít na podporu "vodíku" 100 milionů korun, které měly do roku 2025 podpořit vznik tří až čtyř vodíkových stanic.

"Celkové množství peněz se nezvýší. Na podporu vodíkových technologií půjdou peníze z jiných podprogramů," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerstvo argumentuje, že při hrazení nákladů na budoucí infrastrukturu není možné čekat pouze na investice soukromých firem.

Minimum je 12 vodíkových stanic

Podle studie poradenské společnosti Grant Thornton, která ji připravila pro ministerstvo dopravy a již na zasedání vlády nikdo nerozporoval, potřebuje Česko do roku 2025 vybudovat minimálně 12 vodíkových plnicích stanic. Jinak jen těžko může splnit cíle, které jsou nutné pro snižování emisí oxidu uhličitého v dopravě. Zastánci vodíkové technologie zdůrazňují, že její provoz neprodukuje vůbec žádné emise.

"Pokud budou stanice, tak věřím, že do dvou nebo tří let můžeme mít v Česku nějakých sto vozidel. Důležitý bude i rozvoj vodíkové autobusové dopravy," uvedl letos na konferenci o vodíkové energetice Jan Bezděkovský z oddělení strategie ministerstva dopravy.

Na rozvoj alternativních paliv může Česko získat peníze z EU. Vládou v roce 2015 schválený Národní plán čisté mobility počítá s využitím až 1,25 miliardy korun. Jejich využití se ale oddaluje.

Hlavní podporovanou alternativou benzinu a nafty je nyní elektromobilita a stlačený zemní plyn (CNG). V Česku je asi 300 možností, kde si dobít elektroauto – většinou ve městech a pouze minimum na dálnicích. Na podporu elektrodobíječek má jít i většina z dotací na infrastrukturu pro alternativní pohony. V Česku existuje také 159 plnicích stanic na CNG. Z podporovaných alternativních paliv v minulosti vypadlo LPG, které je úplně nejrozšířenější.

Plnička v Řeži, plány Unipetrolu

Zatím v Česku existuje jedno neveřejné plnicí místo pro vodíková vozidla v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži, kde mohou doplňovat palivo pouze autobusy. O získání podpory na stavbu dvou vodíkových stanic usiluje největší petrochemická skupina v zemi Unipetrol a majitel sítě čerpacích stanic Benzina.

"Když půjde vše hladce, mohou být již v roce 2018 vybudovány a přidruženy ke stávajícím čerpacím stanicím Benziny v Praze a v severních Čechách," řekl Jiří Hájek, ředitel úseku vývoje a inovací výzkumně vzdělávacího centra Unipetrolu.

Unipetrol zvažuje i možnost výroby vodíku pomocí elektrolýzy vody. Zatím petrochemická skupina produkuje vodík hlavně pro výrobu amoniaku, který se používá do hnojiv. Další polovinu používá pro hydrokrakování a hydrorafinaci klasických motorových paliv.

Zájem Toyoty a Hyundai

V Evropě nyní jezdí asi 500 vodíkových aut. Nejvíce v Německu, kde je dohromady asi padesát plnicích stanic. Hustá síť pro vodíková auta pak existuje v Kalifornii. Důležitým trhem může být v budoucnu i Čína.

Vůbec největší množství vodíkových vozidel na světě jezdí v Japonsku a Jižní Koreji. Tady sídlí i největší automobilky, které mají o tento pohon největší zájem – japonská Toyota a korejská Hyundai.

"Zatím je tento trh doslova v plenkách," uvedl Jan Zajíček ze společnosti Grant Thornton, která analýzu pro ministerstvo dopravy připravila. Podle něj se celková produkce vodíkových aut pohybuje maximálně v řádu jednotek tisíců ročně.

Cena sériově vyráběných Toyota Mirai a Hyundai ix35 FC se pohybuje kolem 1,5 milionu korun a jejich dojezd je 500 a 600 kilometrů.

Významným výrobcem vodíkových autobusů je kanadská firma Ballard. Vodíkový vlak, který se letos testoval v Česku, vyrábí koncern Alstom. Soupravu určenou pro příměstskou soupravu chtějí příští rok nasadit v Německu.

Letos v lednu na Světovém ekonomickém fóru v Davosu založili představitelé významných energetických firem a automobilek Hydrogen Council. Hlavními tahouny aliance jsou společnost Shell a automobilky Toyota, Hyundai a Honda. Přidali se také němečtí výrobci aut BMW a Daimler nebo plynárenské společnosti Linde a Air Liquide.