Česko zažívá turistický boom, jaký hoteliéři nepamatují. Obsazenost hotelů se od začátku roku zvyšuje nejen v Praze, ale i v celé České republice. Rostoucí počet ubytovaných turistů už zdaleka není jen záležitostí cizinců, ale významně se na tom podílejí i samotní Češi. Potvrzují to nejnovější údaje Českého statistického úřadu. Od ledna do července přijelo do hotelů přes 8 milionů turistů, z toho skoro tři miliony Čechů. Celkový počet turistů v hotelech letos za sedm měsíců meziročně stoupl o 11,2 procenta. Dvouciferné tempo růstu návštěvnosti hotely dosahovaly naposledy v 90. letech, kdy jich ale bylo mnohem méně.

"Pomáhá nám nejen přitažlivost Česka jako bezpečné země, ale pro cizince je stále dostupnější – stále roste počet letů nízkonákladových společností do Prahy a pokračuje expanze autobusového operátora Flixbus. To se odrazilo i v rozprostření zájmu turistů do delšího časového období," říká Tomáš Startl, šéf hotelu Perla v centru Prahy. Podle něj letos v Praze silná sezona začala už v březnu.

Nejde ale jen o českou metropoli. Trend zvýšeného zájmu i v dříve slabých obdobích roku je patrný napříč Českem. Podle statistiků hotely letos už od března překračují celkový počet víc než jeden milion ubytovaných turistů. V minulosti se na taková čísla dostávaly až v květnu. Mnoho turistů podle hoteliérů totiž přesouvá objednávky na méně vytížené měsíce, jako byl dříve březen, duben nebo říjen a listopad. Je zatím i cenová politika hotelů, které v nejvyšší ceny nasazují před létem a těsně po něm – někdy jsou až dvojnásobné než tradičně zkraje roku. Stále více lidí volí také méně exponované období i proto, že si chtějí prohlédnout památky, když ještě nejsou tak přeplněné. "To se letos projevuje nejen v Praze, ale i v dalších městech, kam turisté jezdí na výlety," popisuje Startl. "Doba, kdy hoteliéři kvůli nízké návštěvnosti v lednu a únoru zavírali celá hotelová patra je nenávratně pryč," dodává.

Dalším letošním velmi dobrým signálem pro hotely je, že na hotelové ceny už dosáhne víc Čechů. Lidem se zvyšují platy a dopřávají si i několik kratších pobytů během roku v regionech. "To je důležité hlavně z dlouhodobého pohledu. Pokud by došlo k nějaké větší politické nebo bezpečnostní nestabilitě v Evropě, zvýší se zájem Čechů o domácí turistiku, což je pro provozovatele hotelových zařízení důležitý faktor. Také hotely v regionech mají nyní větší šanci stabilizovat svůj provoz a vydělávat hlavně na poptávce domácích turistů," říká Jakub Stanislav, expert na hotelový a realitní byznys společnosti EY.

Přes rostoucí obsazenost se hoteliérům letos daří navyšovat ceny. Podle respektované mezinárodní statistiky STR Global se průměrná obsazenost hotelů v Česku letos do července zvýšila na úroveň 71,4 procenta (meziroční nárůst o 5,8 procenta), což je vyšší obsazenost než například v Rakousku a Německu. Průměrná cena hotelového ubytování přitom vzrostla meziročně o 7,3 procenta na 79,9 eura. Jde o jeden z nejvyšších nárůstů cen v Evropě. Některé státy, jako je Francie, Turecko a Velká Británie, naopak zaznamenávají pokles průměrné ceny.

"V Praze se nám podařilo navýšit v červenci průměrnou cenu dokonce na 85 eur," říká Josef Bára, generální ředitel EuroAgentur Hotels&Travel, největší české hotelové a gastronomické společnosti, která spravuje a provozuje přes 40 hotelů, resortů a ubytovacích zařízení. Což je meziroční nárůst dokonce o víc než 12 procent.

Co hoteliéry nyní mírně znepokojuje, je pokračující zkracování délky pobytu.

"Důvodem je i nárůst podílu čínských turistů, pro které je Česko pouze zastávkou na další cestě po Evropě. Stejně tak ruští turisté oproti minulosti výrazně zkrátili délku i v lázeňských zařízeních. Naše dlouhodobá práce nyní spočívá v přesvědčování asijských klientů, aby České republice věnovali více času, že to stojí za to," dodal Bára. Průměrná doba pobytu turistů v Česku loni byla 2,6 noci.

Nejvíce turistů jezdí do hotelů tradičně z Německa, na předních příčkách se drží i USA a Velká Británie. Loni se nově v TOP 10 objevily také dvě země z Asie: Čína a Jižní Korea. A příliv turistů z Asie dál roste – z Číny v prvním pololetí o 56 procent a z Jižní Korey o 39 procent. Dvouciferný nárůst příjezdů zaznamenaly statistiky také u turistů z Ruska, Polska, Itálie, Francie, Izraele, Tchaj-wanu, Švédska a Ukrajiny.