Podnikatel Jaroslav Strnad oznamuje jednu akvizici firmy za druhou. Jeho společnost Czechoslovak Group však nyní jednu ze svých firem Nika Logistics naopak za nezveřejněnou částku prodává. O změně vlastníka napsal časopis Logistika. 

"Hlavními pilíři našeho podnikání jsou průmyslové výrobní podniky a domácí i mezinárodní obchod," vysvětlil prodej Michal Strnad, generální ředitel holdingu Czechoslovak Group a syn majitele.

Zdvojnásobení obratu

Stoprocentním vlastníkem dopravní firmy Nika Logistics se stane významná česká logistická skupina Šmídl. Pro původně malou rodinnou firmu, která postupně vyrostla do logistické skupiny s obratem přes jednu miliardu korun, je naopak koupě firmy důležitá.

"Máme ambici stát se největší českou logistickou firmou, ať již přirozeným růstem nebo prostřednictvím dalších akvizic," komentoval akvizici Radek Odstrčil, generální ředitel holdingu Šmídl.

Společnost Šmídl, která má flotilu více než 280 vozidel a vlastní sklady, po koupi Nika Logistics počet svých kamionů téměř zdvojnásobí. K pěti vlastním pobočkám přidá firma se sídlem v Žamberku dalších sedm. Obě značky budou na trhu fungovat vedle sebe.

Nika Logistics měla loni tržby 866 milionů korun. Vznikla v roce 1997 jako malá dopravní firma s přidruženým autoservisem. O dva roky později ji koupila společnost Excalibur Army, která je základem dnešní strojírenské skupiny Czechoslovak Group. Kromě přepravních služeb se zaměřuje i na zemní práce a přepravy sypkých materiálů. Mezi významné zákazníky firmy patří další Strnadova firma Tatra Trucks.

Strnadovy akvizice

Strnadova skupina prodejem firmy Nika opouští dopravu a logistický trh. Jinde ale její snaha se rozšiřovat pokračuje. Aktuálně se snaží získat zkrachovalou vagonku Legios, která nyní funguje pod názvem Heavy Machinery Services.

Jen minulý rok koupila Czechoslovak Group pět strojírenských firem – mimo jiné výrobce malých nákladních vozů Avia, který v září po třech letech obnovil výrobu, nebo společnost Kovosvit, která nedávno uzavřela kontrakt na dodávku strojů do Ruska. Strnad ovládl i výrobce radarů Retia, který se podílí na miliardové zakázce na dodávku osmi mobilních radarů pro armádu, jíž získala izraelská firma Elta.

Slovenská větev skupiny, MSM Group, zase v říjnu převezme srbskou firmu IMK 14. oktobar, která se zaměřuje hlavně na výrobu stavebních a zemědělských strojů. Má ale také zbrojní segment zaměřený na výrobu velkokalibrové munice.

Skupina začínala v 90. letech skupováním vyřazeného vojenského vybavení, uniforem a strojů. Společnost Excalibur Army je pak opravovala a prodávala dál. Později začala získávat také tradiční české firmy v problémech. Za rok 2016 činily konsolidované tržby Czechoslovak Group 15,4 miliardy a zisk před odpisy 1,9 miliardy.

Strnad jako soukromá osoba vlastní 65procentní podíl v automobilce Tatra Trucks, kterou získal v konkurzu v roce 2013 spolu s podnikatelem Reném Materou. Podařilo se jim opět obnovit výrobu nákladních vozů a podvozků, kterých letos plánují smontovat 1700. V areálu závodu v Kopřivnici vznikla společnost Tatra Defence Vehicle, která se specializuje na výrobu a opravy obrněných vozidel.