Jedna z největších českých cestovních kanceláří Exim tours přehodnotila své rozhodnutí ukončit prodej zájezdů přes portál Invia.cz. Rozchod s Invií oznámila v červnu, poté, co spolupráci s Invií před tím ukončila cestovní kancelář Fischer. 

"Zájezdy přes portál Invia dál prodáváme. Došlo k uzavření smlouvy za jiných podmínek. Podrobnosti nebudeme uvádět," řekl HN marketingový ředitel Exim tours Stanislav Zíma.

Invia, která je největším internetovým prodejcem zájezdů, patří mezi top provizní prodejce Exim tours. Provizní prodej je pro strategii této cestovní kanceláře důležitý. Podle Zímy tvoří téměř polovinu obratu Exim tours. Podíl Invie neuvedl, podle informací z trhu jde o řád desítek procent.

Ještě v červnu přitom Exim tours tvrdil, že s Invií končí. "K zaslání výpovědi smlouvy o spolupráci tomuto prodejci nás vedly obchodní důvody, které ze zásady nekomentujeme," řekl tehdy marketingový ředitel Exim tours Stanislav Zíma s tím, že spolupráce by podle smlouvy měla skončit na konci července.

Portál Invia nyní dokonce může v obchodech s Exim tours posílit. "Obě strany nyní jednají o prohloubení spolupráce na skupinové úrovni. To je mezi Invia Group a Der Touristik, jejíž součástí je i Exim tours," řekl HN Michal Tůma, marketingový ředitel Invie.

Cestovní kancelář Fischer, pod kterou pod kterou patří například i cestovka Nev-dama, jako důvod ukončení spolupráce uvedl změnu obchodní strategie a podporu vlastních prodejních kanálů. Invia začala v poslední době kromě předprodeje zájezdů cestovních kanceláří sestavovat a prodávat také vlastní zájezdy, takže se v podstatě stala i přímým konkurentem cestovních kanceláří. V případě Fischera se ve vztahu k Invii nic nezměnilo.

"Za naším rozhodnutím si stoprocentně stojíme, protože neměníme strategii z měsíce na měsíc. Tento krok se nám navíc rozhodně osvědčil, což ve své peněžence poznávají i klienti. Díky tomu, že v mnohem větší míře využíváme vlastních prodejních kanálů, můžeme nabídnout výhodnější cenu. Řádově naši klienti ušetří na jednom zájezdu až jednotky tisíc korun."

Cestovní kanceláře v Česku prodají ročně zájezdy za zhruba 20 miliard korun, mezi největší patří Exim tours, Fischer a Čedok. Tržby Exim tours včetně Slovenska v roce 2016 podle Zímy dosáhly 3,4 miliardy korun, konsolidované tržby 4,08 miliardy korun. Tržby cestovní skupiny Fischer loni byly rovněž na úrovni čtyř miliard korun. Nejstarší cestovní kancelář Čedok uvádí za loňský rok tržby 1,8 miliardy korun.