Třetí největší město Evropy zažije bitvu o pozici jedničky na trhu alternativních taxislužeb. Estonská společnost Taxify vstupuje do Londýna, kde chce konkurovat dosavadnímu lídrovi odvětví, americké firmě Uber. Zákazníky chce podle agentury Reuters lákat na nižší cenu, řidiče na vyšší podíl z výdělku. "Vždy budeme levnější než Uber," řekl Reuters zakladatel Taxify Markus Villig.

Zákazníky chce firma ke stažení aplikace, jež propojuje zákazníky s řidiči, v září přimět padesátiprocentní slevou. Více peněz má zůstat i řidičům. Zatímco Uberu za zprostředkování zakázky odvádějí 20 až 25 procent z každé jízdy, Taxify si chce brát jen 10 až 15 procent. Podle Villiga tento model vede k větší spokojenosti řidičů, a tím pádem i zákazníků, kteří se tak k firmě častěji vracejí. Podle agentury Reuters už nabídku Taxify využily tři tisíce řidičů, které firma prověřila, zda splňují londýnská pravidla pro získání licence. Podle webu Business Insider Taxify nyní v Londýně má až 10 tisíc řidičů, kteří už pro něj jezdí nebo podali přihlášku a čekají na registraci.

Pozice Uberu je však v Londýně zatím stále silnější. Jeho 40 tisíc registrovaných řidičů každý týden uskuteční milion jízd se zákazníky. Obě firmy se navíc ve městě potýkají také s konkurencí klasických černých taxíků, kterých je 22 500.

Uber a Taxify si konkurují také v Praze. Druhá jmenovaná firma se ale v hlavním městě od května potýkala se zákazem provozu. Důvodem bylo předběžné opatření soudu přijaté na návrh Sdružení pražských provozovatelů taxislužeb. Podle sdružení se řidiči Taxify v Praze neřídili pravidly, která platí pro běžné taxikáře a získávali tak konkurenční výhodu.

Taxify může opět jezdit po Praze. Vrchní soud předběžné opatření proti "estonskému Uberu" zrušil

Estonská firma ale sama sebe označuje za technologickou platformu spojující řidiče s lidmi, kteří potřebují odvoz, nikoliv za taxislužbu. Standardní podmínky se tak na ni podle jejího výkladu nevztahují. Odvolala se proto k vrchnímu soudu, který případ vrátil zpět k projednání městskému soudu. Taxify u soudu argumentovalo mimo jiné tím, že konkurenční Uber rovněž může v Praze jezdit. Městský soud v Praze v úterý opatření nakonec zrušil, a Taxify tak může v činnosti pokračovat. Jiná situace panuje v Brně, kde Taxify nepůsobí vůbec a Uber tam má krajským soudem zakázáno působit.

Estonské Taxify zatím provozuje alternativní taxislužbu v devatenácti zemích převážně ve východní Evropě a Africe. Západní Evropě se podle webu Business Insider dosud spíše vyhýbalo kvůli přísnějším regulacím. Po vstupu do Londýna chce firma svoje služby letos rozšířit do pěti dalších měst včetně Paříže.

V Česku Taxify působí od srpna 2015, o dva měsíce později rozšířilo nabídku přepravy o nelicencované řidiče. Mezi jeho hlavní konkurenty patří kromě běžných taxikářů zejména Uber, dále pak Liftago nebo Hopin Taxi. Podle údajů Asociace pro mezinárodní otázky zaujímají v Praze tyto platformy sdílené osobní přepravy 10 až 15 procent trhu.