Čím dál více studentů dává přednost zaměstnaneckému poměru před vlastním podnikáním. Zatímco dnes se jistota spojená se zaměstnáním líbí 82 procentům mladých lidí, v roce 2013 to bylo pouhých 66 procent. Informace vyplývají z průzkumu společnosti Ipsos, která se ptala 600 studentů.

S nižším zájmem o podnikání se zvyšuje zájem o zaměstnanecký poměr. Čtyři pětiny respondentů vnímají pozitivně, že jako zaměstnanci se nemusejí bát, že nevydělají dostatek peněz. Zároveň 40 procent studentů vidí ve standardním zaměstnání pohodlnější způsob obživy, který obnáší méně odpovědnosti. 

Podle předsedy asociace malých a středních podnikatelů Karla Havlíčka není zájem o to nechat se zaměstnat mezi mladými lidmi nijak překvapivý. "Zaměstnání přináší zkušenosti i jistotu, podnikání je náročné a rizikové," přiznává Havlíček. Také si ale myslí, že překonáváním překážek mohou mladí lidé získat zkušenosti, které jako zaměstnanci nenasbírají.

Důvodem může být i změna smýšlení mladých lidí o tom, co vlastně od života chtějí. Z průzkumu vyplývá, že čtyři pětiny z dotázaných studentů touží po spokojené rodině, téměř 70 procent po finančním zajištění. Pro téměř polovinu lidí je důležité, aby jejich práce byla zajímavá. Stejný počet studentů se nechce zatěžovat stresem.

Od podnikání odrazuje papírování

Až polovině mladých lidí, kteří by rádi podnikali, chybí odvaha nebo nápad, co zákazníkům nabídnout. Nedostatku finančních prostředků v začátcích se obává 43 procent studentů, to je o čtvrtinu méně než před čtyřmi lety. Od podnikání je odrazuje i papírování. Velká část z nich by uvítala možnost vyplňovat potřebné formuláře elektronicky.

“Informace nejsou k nalezení na jednom místě. V době chytrých telefonů je vážně škoda, že věci fungují v podstatě pořád po staru. Jen papíry neposíláme poštou, ale klikáme myší,“ říká Havlíček.

K tomu jen desetina z respondentů si myslí, že mají dostatek informací k tomu, aby rozjeli vlastní podnik. Rady si mladí podnikatelé nevědí například s hygienickými požadavky na zařízení provozovny.

Hlavní je se finančně zajistit

Podle studie mladé lidi k podnikání nejčastěji motivuje finanční zajištění. Říká to téměř 90 procent mladých podnikatelů. To ale podle předsedy asociace malých a středních podnikatelů Karla Havlíčka není dobrý základ.

"Ideálně by mělo být cílem podnikatele vybudovat podnik nebo vést tým kvalitních lidí a nabízet dobré produkty. Když někdo podniká s vidinou peněz, pravděpodobně je nedostane," vysvětluje předseda asociace.

Že současné klima v ČR podnikání přeje, si myslí pětina dotázaných, opačného názoru je ovšem téměř třikrát tolik lidí. Za důležité považují mít dobrý nápad a někoho známého, kdo má s vlastním byznysem zkušenosti.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru