Za to, aby příjemně voněli, dají Češi ročně miliardy korun. Kromě parfumérií, které nabízejí parfémové a toaletní vody především luxusních výrobců, prodávají vůně i e-shopy, drogerie a velké obchodní řetězce. U kamenných prodejců Češi podle agentury Nielsen nakoupili 2,5 milionu balení vůní v období od června 2016 do letošního května. Konkrétně počet prodaných flakonů s parfémovými či toaletními vodami v drogeriích a řetězcích tak vzrostl o více než pětinu oproti předchozímu období a Češi za ně utratili více než 687 milionů korun.

Lidé nakupují více vůní v drogeriích jako dm, Teta, Rossmann či řetězcích jako Tesco, Kaufland nebo Lidl, kvůli jejich nižší ceně. "Průměrná cena balení klesla u parfémových vod o necelá tři procenta a u toaletních vod až o šest procent," říká Jana Magicová ze společnosti Nielsen.

Nejčastěji Češi kupují v drogeriích a supermarketech toaletní vody, které mají nižší podíl vonných látek a vůně je méně intenzivní než u parfémových vod. Bývají tak i levnější. Parfémy jsou pak koncentrované vůně, které mají největší podíl vonných látek a běžně se moc neprodávají.

Češi kupují vůně či kosmetiku vcelku pravidelně. Agentura GfK zjistila, že takto nakupuje 69 procent lidí, většina z toho jsou ženy. Do supermarketů pro toto zboží ale chodí častěji muži. Podle studie agentury o zdraví a kráse Health & Beauty 2016 jsou v nákupu vůní Češi konzervativní a volí stejné značky. To je ještě patrnější při nákupech na internetu, kde lidé vybírají kosmetiku a parfémové a toaletní vody čím dál častěji.

"Již několik let za sebou se na prvních příčkách popularity mezi vůněmi řadí stále stejné produkty," říká Tomáš Braverman, šéf internetového srovnávače cen Heureka. Z celkového trhu e-commerce, který loni utržil 98 miliard korun, si prodej vůní ukrajuje asi dvě procenta. Stále ale roste. Průměrně Češi utratí za balení vůně na internetu mezi 500 až 1200 korunami, nejčastěji je nakupují v období kolem Vánoc.

Maloobchod i on-line obchody se staly velkou konkurencí kamenných parfumérií. Ty v Česku reprezentují hlavně čtyři velké sítě - Sephora, Marionnaud, Douglas a Fann. Velký tlak internetových obchodů pociťují především kvůli ceně, kterou jsou e-shopy schopny díky velkým objemům držet na minimech. Parfumerie mají doporučené ceny výrobců a musí vydělat i na provoz obchodů. Největším prodejcem vůní na trhu e-commerce i celkově je Notino (původně Parfums.cz), které loni utržilo téměř šest miliard korun a letos očekává další růst. "Z hlediska získávání zákazníků v parfumeriích si vede nejlépe Sephora a Yves Rocher," říká Pavel Cabal z agentury GfK. Sephora podle posledních údajů z obchodního rejstříku v roce 2015 utržila téměř 830 milionů korun.

To, že jsou vůně a kosmetika položkami s velkým potenciálem, zaznamenal také největší český e-shop Alza, který se původně zaměřoval na elektroniku. Parfémové a toaletní vody dnes prodává vedle spotřebičů, televizí nebo elektromobilů. "Prodej vůní nemá markantní podíl na tržbách, jedná se ale o prudce rostoucí segment," říká mluvčí e-shopu Patricie Šedivá s tím, že o vůně a kosmetiku v sortimentu měli zájem sami zákazníci.

Podle Radka Voňavky, šéfa parfumerie Fann, ale on-line obchody ani maloobchod nejsou velkou konkurencí. "Spousta zákazníků po špatných zkušenostech z e-shopu opět nakupuje v kamenných parfumeriích," uvádí Voňavka. Fann ročně prodá několik set tisíc balení parfémových a toaletních vod, mezi řetězci parfumerií ale z hlediska tržeb patří k menším prodejcům.