Michaela Smrčková vedla oddělení marketingu a PR a chodila na jehlových podpatcích, ale před rokem s kariérou manažerky skončila a vše vsadila na jednu kartu jménem Animal Cake. Její společnost prodává suché dortové směsi pro zvířata. Jedná se o unikátní produkty chráněné užitným vzorem. O patent požádat chtěla, ale čekala by na něj dva až tři roky.

"Jde v podstatě o polotovar. Zákazník získá pouhým smícháním sypké směsi s vodou pevný korpus a dále je jen na něm, jak dort dozdobí a jakou mu vtiskne finální podobu," popisuje žena, jejíž unikátní dorty už do své nabídky zalistoval největší distributor jezdeckých potřeb na světě, společnost Ekkia, která dodává zboží do 70 zemí světa. Před pár dny sem právě poslala první paletu zboží a věří, že novinka na trhu prorazí.

"Vlastně prodávám pozitivní emoce," směje se. Těší ji totiž, že jí zákazníci posílají fotky a videa a děkují, jak si se svým zvířetem užili oslavu jeho narozenin či úspěch v jezdeckém závodě. "A ještě jsem šťastná, že dělám radost i samotným zvířatům," vypráví.

Animal Cake

Dort pro koně se skládá ze směsi mrkví, jablek, semínek, lnu a stačí jej zalít horkou vodou a dát do korpusu.

Po vychladnutí je připraven k ozdobení. Přijde na 249 korun.

 

Dort pro psy je menší a skládá se z více než poloviny z živočišných bílkovin.

Opět jej stačí zalít horkou vodou a nechat zchladnout. Vyjde na 179 korun. 

Nabídku na odkoupení firmy odmítla

O dorty pro psy a v podstatě o celý projekt už projevil zájem jeden z předních českých výrobců krmiv.

"Jenže chtěl koupit celou společnost a já se jí odmítla vzdát," říká Michaela Smrčková.

Oba produkty, jak dorty pro koně, tak ty psí, jsou v regálech českých obchodů s chovatelskými potřebami.

A protože se firma musí rozvíjet, jak mladá podnikatelka říká, už teď uvažuje o dortech pro další zvířata.

"Jako další mě samozřejmě napadly produkty pro kočky. Jenže vzhledem k tomu, že jednu doma mám, tak vím, jak hrozně mlsná jsou to zvířata. Takže tady by asi bylo hodně těžké namíchat tu správnou směs," říká. Ostatně i míchání směsi pro psy nebylo jednoduché a zabralo pěkných pár měsíců, kdy se radila s výživáři i veterináři.

Nejbližší novou výzvou jsou pro ni teď drobní hlodavci, jako třeba potkani, křečci, králíci a další podobní domácí mazlíčci.

Namíchat správnou směs je však umění. Podnikatelka navíc nechce slevit z kvality a z hrdosti na české potraviny, takže nakupuje jen ty nejlepší a čistě české výrobky.

"Jasně že by mě polská mrkev stála mnohem méně, ale já jsem ráda, že je to čistě český výrobek. Takto to chci prezentovat," vysvětluje.  

Firma se spokojeně rozvíjí – během roku, kdy jsou dorty na pultech, už má Michaela Smrčková obrat přes milion korun. A spoustu nadšených zákazníků. "Ten samotný produkt totiž není až tak důležitý. Podstatné je to štěstí, ty hezké okamžiky, které se svým čtyřnohým přítelem zažíváte," říká.

A sama si úspěch vysvětluje tak, že díky ní si člověk koupí jen polotovar, ale musí do něj vložit ještě kus svého srdce a práce, aby jej dozdobil podle svého. 

Firma se zrodila ve snu

Vztah Michaely Smrčkové ke zvířatům není náhoda. Podnikatelka původně vystudovala fakultu tělesné výchovy Masarykovy univerzity, a přestože poté sport vyměnila za život kancelářské "krysy", jak sama říká – pracovala jako marketingová manažerka –, nedílnou součástí života byla pro ni vždycky zvířata. A protože se chtěla postavit na vlastní nohy, usilovně hledala díru na trhu, kde by to šlo.

"Jednoho dne se mi zdál sen, a i když si už nepamatuji, o čem přesně to bylo, probudila jsem se a pamatovala si základní emoce, hlavní myšlenku. Pustila jsem se do hledání na internetu, jestli už někde něco podobného jako Animal Cake neexistuje, a ukázalo se, že ne," popisuje začátek svého podnikání.

Úspěch však nepřišel ze dne na den. Měsíce trvalo, než se povedlo namíchat ve spolupráci s odborníky tu správnou směs a třeba jednání s firmou Ekkia probíhala rok. Mezitím řešila veselé etikety, výrobu letáčků a dotovala firmu ze svého.

"Od myšlenky k tomu, že první dortík vykoukl na svět, uběhlo skoro osm měsíců a další rok trvalo, než se povedlo namíchat ten pro pejsky," vzpomíná. Směsi se totiž dost významně liší. Ta pro psy obsahuje přes polovinu živočišných produktů a zmixovat je tak, aby dort nepáchl, bylo umění.

Kdežto když si majitel koně zalije horkou vodou dort pro své zvíře, všude se rozvoní jablka, mrkev, lněná semínka.

"Koníkův dort může jíst i člověk, moc hezky voní a není v něm nic závadného, naopak samé prvotřídní suroviny, na tom si trvám. A voní tak, že i já sama jsem jej často ochutnávala, když jsem chystala co nejlepší směs," říká.

Nyní je největším snem mít zpět vlastního koně

Mladá podnikatelka byla nominována Českou marketingovou společností na marketéra roku, ale nominaci odmítla, protože se pojila s poplatkem a ona zatím vše vydělané investuje zpět do firmy. "Jistě, ráda bych v tom sále seděla a přebírala ocenění, to nepopírám, ale já jsem si řekla, že ty peníze raději dám zpět do firmy, než abych měla nějakou cenu na stole," vysvětluje.

Firma zatím není natolik soběstačná, aby se díky ní uživila. To se zřejmě nyní mění vstupem na celosvětový trh. "Věřím, že firma bude prosperovat, a v tom případě bych se chtěla jako druhý krok věnovat filantropii – vzdělávání v tom, jak se chovat ke zvířatům a jak pomáhat zvířecím útulkům," popisuje. Jen v Česku by ji prodej neuživil, vzhledem k tomu, že tu je zhruba 80 tisíc koní. "Ve Francii jich je ale 800 tisíc a historie jezdectví je silná i v Anglii či Německu, takže Česko je jen zkušební trh. A mým snem je samozřejmě jít do Ameriky," dodává.

Také ji popohání to, že by ráda měla zpět vlastního koně, kterého před časem musela kvůli investicím do firmy prodat. "Brečím pak celý den pokaždé, když se za ním jedu podívat. Ale až se mi investice do Animal Cake vrátí, věřím, že si jej vykoupím zpět."

Proces výroby dortu pro koně:

Animal Cake for horses
Animal Cake for horses