Teprve ve čtvrtek se čtyři firmy přihlásily do tendru na provozování výběru mýtného v Česku. Hned v pátek předal Národní fond proti korupci stížnost na antimonopolní úřad.

"Kvalifikační předpoklady jsou podle nás diskriminační. Samy o sobě zužují počet možných uchazečů na dvě až tři firmy," říká právník fondu Miroslav Cák. Zájemce musí dokázat, že v minulosti dělal prakticky přesně to, co je předmětem tendru, a dokázat to nejen u sebe, ale také u svých zaměstnanců.

Seznam účastníků mýtného tendru je kompletní: Kapsch, Kellnerův CzechToll, Maďaři v partnerství s Eltodem a Němci z Deutsche Telekom

Do kvalifikačního kola výběrového řízení se přihlásili čtyři zájemci. Mezi nimi je rakouský Kapsch, který v Česku mýtné vybírá posledních 10 let, nově založený Czechtoll ze skupiny PPF s referencí slovenského Skytollu. Čtveřici uzavírá německý T-Systems ze skupiny Deutsche Telekom a konsorcium maďarského národního výběrčího mýtného spolu s českou technologickou firmou Eltodo a maďarskou telco společnosti i-Cell Mobilsoft.

"Kdo si přečte zadání, musí vidět, že to není čistá soutěž, nestačí reference na podobný systém, musí být totožný," vysvětluje Cák. Ministerstvo tak například výslovně u referencí chce, aby v nich nákladní vozidla mohla projíždět ve všech pruzích. To automaticky vyřazuje všechny firmy, které vybudovaly systémy, byť zcela technicky prakticky totožné, v zemích, kde jsou mýtné brány. Tam kamiony s palubními jednotkami projíždějí jen částí pruhů, protože na těch ostatních se platí v hotovosti. Jen toto automaticky vyřadilo všechny, kteří vybudovali výběr mýtného v USA, ve Francii, Itálii, Chorvatsku či Polsku.

"Ministerstvo chce reference na zelenou fabii a přihlásit se nemůže ten, kdo v minulosti vyráběl červené fabie, protože to tak jeho zákazníci chtěli," dodává Cák.

Na stejnou věc si přes francouzské velvyslanectví stěžovaly i neurčené francouzské firmy. Podle popisu zmíněných referencí by mohlo jít o skupinu Abertis. "Situaci v Česku pečlivě sledujeme, ale rozhodli jsme se do tendru nepřihlásit. Doufáme, že jednou budeme schopni ke zlepšení dopravy v Česku přispět," reagoval na dotaz HN Mahrokh Arefi, šéf společnosti Emovis Technologies, která ve skupině Abertis staví mýtné systémy hlavně v Severní Americe.

"Tam se auta běžně musí řadit do pruhů podle kategorií, jejich reference tak není použitelná," vysvětluje Cák. Uvádí, že je také v kontaktu s jedním zájemcem, který nebyl schopen kvalifikační předpoklady splnit.

Ministerstvo už předchozí kritiku smetlo ze stolu. Americké reference podle nich neobstojí kvůli technologiím, které jsou podle mluvčího Tomáše Neřolda jiné, než vyžaduje Evropská unie. Stojí si i za tím, že zájemce musí vybírat mýtné alespoň na tisíci kilometrech.

Zakázka na mýtné má očekávanou hodnotu 29 miliard korun bez daně. Počítá s výběrem po dobu 10 let a rozšířením mýtného na dalších 900 kilometrů silnic a dálnic.