Zájem Čechů o sledování videí na YouTube vzrostl letos meziročně o 35 procent. Poptávka se přesouvá na mobily, kde byl nárůst stráveného času 70procentní. Ještě rychleji se zvyšuje sledovanost v chytrých televizích připojených na internet. Vyplývá to z údajů české pobočky Googlu.

YouTube je v současnosti nejsledovanější portál s videi uživatelů na českém trhu i celosvětově. YouTube běží v lokalizované verzi v 90 zemích, v 76 jazycích a má 1,5 miliardy pravidelných uživatelů. Každou minutu se na YouTube nahraje 400 hodin obsahu.

K tomu, aby mohl uživatel za svá videa na YouTube dostávat peníze za umístěnou reklamu v rámci partnerského programu, musí jeho kanál získat alespoň 10 000 zhlédnutí videí. "Od založení programu se pohled, kterým hodnotíme kvalitu obsahu, průběžně mění. Za nejdůležitější se nepovažuje počet zhlédnutí, nýbrž celková sledovanost kanálu. Úspěšný kanál je ten, který publikuje videa pravidelně, má publikační plán a jasně definované publikum," uvedla mluvčí české pobočky firmy Google Alžběta Houzarová.

Úspěšní youtubeři si mohou měsíčně vydělat desítky tisíc korun, přesné částky je ale podle Houzarové obtížné uvádět. Většina videí se totiž prodává v aukcích a o ceně za zhlédnutí rozhodují inzerenti. Výsledek pak závisí na lokaci diváka, typu obsahu, obsazenosti kategorie, na době během roku i na délce videa.

Specifikem českého trhu je silné propojení se Slovenskem. Příkladem je GoGoManTV kanál s vlogy a příspěvky o hraní her Slováka Goga, který má velmi silnou fanouškovskou základnu i v Česku. Mezi dalšími účty s více než jedním milionem odběratelů jsou herní kanál MenT, kanály uskupení Viral Brothers, Madfinger Games od brněnských tvůrců mobilních her nebo slovenský Peter PlutaX s výukou hry hitů na piano. Velké jsou i kanály Show Jana Krause, Rytmuse, Bena Cristovaa, Terri Blitzen a Shopaholic Nicol.

Zajímavá na českém YouTube je přítomnost místních filmových distributorů, jako jsou Blueskyfilm, Bontonfilm, AQS/magicbox, kteří provozují několik kanálů, kam nahrávají legálně filmy. Monetizují tak svůj obsah na další platformě a oslovují další skupinu diváků.

V polovině září bude mít premiéru časosběrný celovečerní dokument Nejsledovanější, který po dobu jednoho roku sledoval pět zásadních českých tvůrců na YouTube (Pedro, Shopaholic Nicol, A Cup of Style, Kovy, Gabrielle Hecl) a pokouší se vytvořit komunikační most mezi dvěma generacemi.

Popularitu YouTube podtrhují akce pořádané pro fanoušky této tvorby. Letos se za účasti nejoblíbenějších českých youtuberů uskutečnil třetí ročník festivalu Utubering. V Praze a Brně jej dohromady navštívilo přes 20 000 lidí. "Na festivalu se prolínají různé věkové skupiny. Nejsilnější je však ve věku 11 až 15 let," sdělil ČTK ředitel festivalu Lukáš Dejl.

Na uvedenou věkovou skupinu cílí i pořadatelé táborů, kteří nabízejí turnusy zaměřené na tvorbu videí na YouTube. Akademii úspěšného youtubera, na které mohou děti zdokonalit práci s kamerou, nabízí VideoCamp společnosti ZR Games. Do svých workshopů zapojuje populární youtubery i studenty FAMU s cílem naučit děti vystupování před kamerou.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.