Top chart

  • Pochyby ohledně dotací pro hotelový resort Čapí hnízdo doběhly bývalého ministra financí a současného poslance Andreje Babiše (ANO). Policie ve čtvrtek požádala sněmovnu o to, aby předsedu hnutí ANO Babiše a místopředsedu strany Jaroslava Faltýnka zbavila imunity a vydala je k trestnímu stíhání. Podle Babiše jde o snahu jej zlikvidovat před blížícími se parlamentními volbami.

  • Ekonom Komerční banky Viktor Zeisel varuje před přílišným optimismem na trhu nemovitostí. Pokles cen bytů sice neočekává, ale myslí si, že ke zpomalení jejich růstu dojde. V on-line rozhovoru se čtenáři ihned.cz Zeisel uvedl, že trh realit vykazuje znaky, které lze považovat za "začínající bublinu". Úrokové sazby, jež ČNB po deseti letech zvedla o 0,2 procentního bodu na 0,25 procenta, sice oslabí poptávku, ale ceny nemovitostí nesrazí, dodal.

  • Trh potrestal akcie Moneta Money Bank, která oznámila meziroční propad čistého zisku v prvním pololetí o 3,6 procenta na 2,2 miliardy korun. Akcie banky ve čtvrtek oslabily o 3,7 procenta na 76,10 koruny za kus.

  • Elektrárenská skupina ČEZ v úterý oznámila meziroční nárůst čistého zisku v prvním pololetí o pětinu. Společnost také zvýšila odhad celoročního zisku a oznámila chuť hledat nové zdroje příjmů. Investoři reagovali okamžitě. Cena akcií poskočila o více než čtyři procenta. Nicméně čtvrtek už byl ve znamení vybírání zisků.

  • Společnost Snap obavy investorů ohledně posledních výsledků potvrdila. Provozovatel sociální sítě Snapchat zklamal takřka ve všem. Akcie vzápětí spadly o 11 procent.

  • Trump škodí dolaru. Podle deníku The New York Times politika amerického prezidenta a jeho noční tweety nahlodávají víru investorů, že americká měna je stále bezpečným přístavem. Deník cituje investory, kteří bedlivě sledují Trumpova prohlášení na Twitteru a podle toho jednají. List dále uvádí, že od začátku roku dolar ztratil takřka osm procent ze své hodnoty oproti koši několika jiných měn. Levnější dolar pomáhá americkým exportérům. To ale Trumpovi nepomůže v boji s Čínou, která podle něj svou měnu uměle oslabuje. Dolar totiž proti čínskému jüanu od začátku roku oslabil již o zhruba čtyři procenta.

  • Odborníci varují, že houbaři vysbírají houby v českých lesích.

Majitelé Kofoly a Karlovarských minerálních vod by mohli zvážit rodový sňatek

V posledních dnech se na českém a středoevropském trhu s nealkoholickými nápoji začalo odehrávat nové dějství shakespearovského dramatu ve stylu Romea a Julie. V rolích Monteků a Kapuletů proti sobě stojí řecká rodina Samarasových, kteří ovládají společnost Kofola, a italská rodina Pasqualeových, které patří konkurenční Karlovarské minerální vody.

Ve hře je boj o to, kdo prodá více balené vody a jiných nealkoholických nápojů. Agentura Nielsen spočítala, že jen v Česku jich lidé za dvanáct měsíců do letošního května nakoupili za téměř 16 miliard korun. Ve skutečnosti to bylo ještě více, protože údaj nezahrnuje útraty za nealko nápoje v řetězci Makro, na čerpacích stanicích či v restauracích a barech. Lze tedy odhadovat, že se Kofola a KVM perou o trh, na kterém se může protočit zhruba třicet miliard korun ročně. Obě firmy jsou sice hlavními hráči, ale na krk jim dýchají i jiní: Coca-Cola, PepsiCo či Ondrášovka.

K boji s konkurencí se hodí jakákoli slabina protihráče. Z pohledu KVM je Achillovou patou Kofoly to, že krnovská firma umístila malou část svých akcií na burzu. Karlovarští neváhali a část akcií konkurenta koupili. I když KVM vlastní méně než jedno procento Kofoly, o svá spoluvlastnická práva vede s většinovými vlastníky spor. Ten se točí kolem toho, jakým způsobem rodina Samarasových navrhla zvýšit svůj podíl ve firmě. Vypadá to ale jen jako zástěrka. Ve skutečnosti by mohlo Pasqualeovým jít o to, co nejvíce konkurenci potrápit. Když je někdo vláčen po soudech, zbývá mu méně času na boj o podíl na trhu.

V každém případě by oba účastnici sporu mohli zajít do divadla na Shakespeara, aby tam získali inspiraci ke smíru. Není sice známo, že by podnikatelé Jannis Samaras a Alessandro Pasquale stáli před otázkou, jestli svolit ke vzájemnému spojení svých rodin sňatkem. Je-li to ale jen trochu možné, mohlo by jít o elegantní řešení. Nadto velmi novátorské pro řecko-italský svár. Ale co je doma, to se počítá.

Opakovat osudy Julie a Romea není jistě v zájmu ani jedné strany.

Kdo sází na pojištění

Česká spořitelna, která chce v době nízkých úroků rozvíjet další byznys a s ním spojené poplatky. Největší česká banka podle počtu klientů se inspirovala u konkurenční Československé obchodní banky, která spořitelnu předčí velikostí aktiv. Po vzoru svého vlastníka, belgické KBC Group, ČSOB už několik let buduje takzvaný "bankopojišťovací" byznys.

Cílem je na přepážce pobočky, přes internet či po telefonu držiteli bankovního účtu nabídnout úvěry i pojištění. Během nedávné návštěvy v Praze šéf KBC Johan Thijs prohlásil, že ČSOB by ráda nějakou pojišťovnu koupila, aby tak zvětšila objem pojišťovacích transakcí. Bohužel ale na trhu nyní není žádná k mání, posteskl si. Když ČSOB počká, možná jí rakouská Erste Group Bank svou budoucí českou "spořitelno-pojišťovnu" prodá.

Kdo musí investice rychle ukončit

Americká banka JPMorgan Chase přestala nabízet rychlé vydávání platebních karet. Banka službu, která umožňovala zákazníkům vyrobit si kartu přímo na pobočce, zavedla v roce 2012. Do té doby lidé na novou kartu běžně čekali pět dní. Službu zabil její úspěch, který si získala také mezi podvodníky, napsal deník The Wall Street Journal. Počet žádostí o vydání karty na počkání s pomocí falešných osobních dokladů totiž stoupl a JPMorgan Chase okamžité vydávání karet zrušila.

Co láká

Hlad investorů po tom, jak zhodnotit své úspory. Po letech nulových, až záporných úroků na bankovních účtech opadl mezi českými střadateli strach investovat do firemních dluhopisů. Toho chce využit developer bytů Trigema a chystá se získat nové finance právě pomocí dluhových cenných papírů. Trigema je v dobré společnosti. Konkurenti, včetně firem PasserInvest či CPI Group, už mnoho obligací úspěšně prodali.

Co lákat má

Platit za lepší obraz v televizi. Mediální společnost Prima chce, aby diváci, kteří mají televize připojené k běžným anténám, za programy v HD rozlišení platili, podobně jako tomu je v případě satelitní nebo kabelové televize. Firmy, které kabelové, satelitní či internetové sítě spravují, si od klientů za obraz v HD nechávají zaplatit. V případě Primy by šlo o extra příjem vedle reklamy, kterou televizní společnost nyní do konce roku úspěšně vyprodala.

Kdo prohrává i proti Marku Zuckerbergovi

Ivo Lukačovič, majitel českého vyhledávače a mediální skupiny Seznam.cz. Na rozdíl od Zuckerberga, který se pustil do boje proti šíření falešných zpráv na sociální Facebook, již spoluzakládal, Lukačovič podobné snahy zatrhl (stejně jako veřejný přístup na svůj účet na Twitteru). O víkendu server Aktuálně.cz informoval o tom, že se zprostředkovatel on-line inzerce Sklik, který Seznam.cz ovládá, chystá zabránit prodeji a zobrazení bannerů na zpravodajských serverech se lživým či zkresleným obsahem.

Odhodlání Seznamu.cz ale vydrželo jen do středy, kdy se o iniciativě dozvědělo vedení firmy. To nechce, aby Seznam.cz určoval, a tedy ani zjišťoval, které zpravodajství je či není objektivní. Zuckerberg a jeho Facebook jsou jinde. Lživý obsah mažou. Dokonce se trápí lingvistikou. Přesněji, jak správně nazývat, co dělají. Jde o regulaci "false" (falešného) nebo "fake" (smyšleného) zpravodajství. Podle amerických on-line novin Slate se Facebook kloní k pojmenování "false news".

Kdo vyhrává

On-line kino, které je v česko-anglické hantýrce známé jako "videostreamování", je v posledních letech něco jako svatý grál pro mediální a telekomunikační firmy všeho druhu. Například americká mediální společnost Walt Disney tento týden oznámila, že stáhne své programy z on-line videotéky Netflix a spustí vlastní podobnou službu. Úspěch Netflixu a jemu podobných (Amazon Prime či HBO Go) je pro některé tvůrce videoobsahu hrozbou. Jednání Disney to potvrzuje. Oznámení o spuštění vlastní on-line videotéky má totiž pravděpodobně také odpoutat pozornost od nepříliš povzbudivých výsledků, které Disney zveřejnila ve stejný den. Nicméně válka tvůrců obsahu s provozovateli digitálních videoték je jen opakováním podobného boje, který v 80. letech vedla filmová studia proti tehdy nově vzniklé kabelové televizi, které vysílala také filmy. Řeč je o HBO, z jejíž nabídky tehdy stáhla svůj obsah studia Showtime a Viacom. Uvidíme, jak se bude službě (říkejme jí třeba DisneyFlix) dařit.
 
Mimo byznys, ale nikoliv úplně

Francouzský fotbalový klub Paris Saint Germain zaplatil za brazilského útočníka Neymara rekordních 222 milionů eur. Profesionálním hráčem se Neymar stal v roce 2009. Od té doby nastřílel 241 gólů. Lze tak s trochou nadsázky říct, že francouzský klub ocenil každý Neymarův gól na 921 tisíc eur. Podle hráčského agenta Jiřího Müllera, který vystoupil v internetové televizi DVTV, je jen otázkou času, kdy nějaký český klub zaplatí za hráče více než 100 milionů. Ovšem jen českých korun. Uvidíme.