Nákladní tramvaje byly v minulosti běžné, dnes jde ale spíše o výjimečný jev. Přesto existují města, která se k tomuto způsobu dopravy začínají vracet. Ve francouzském Saint-Étienne vozí tramvaje zboží do supermarketů a v Drážďanech zase automobilové díly do továrny. V Curychu pro změnu přepravují elektroodpad a v budoucnu by mohly svážet odpad i v Praze.

Nejnovější projekt v této oblasti vznikl ve městě Saint-Étienne na středovýchodu Francie. Řetězec supermarketů Casino tady využívá staré tramvaje k přepravě zboží ze skladu na okraji města do obchodů v centru. Od června tímto způsobem každý den převáží vodu, limonády, sladkosti i konzervy.

Na projektu TramFret spolupracuje firma Casino s dopravním podnikem Société de Transports de l’Agglomération Stéphanoise (STAS) a výzkumným institutem Efficacity. "Když začnete přepravovat zboží tramvajemi, ulehčíte dopravě, předejdete zácpám a zároveň snížíte množství uhlíkových emisí," přibližuje obchodní ředitel Efficacity Joël Danard.

V současnosti se snaží s tímto nápadem oslovit i další společnosti, které by mohly mít o tento způsob nákladní přepravy zájem. "Pro firmy je to výhodné, protože jde o velmi rychlý a pohodlný způsob, jak dostat zboží do centra. Pro dopravní podnik je to zase možnost, jak využít staré tramvaje, které by jinak skončily ve šrotu. Vytváří se tak cirkulární ekonomika," uvedl Danard pro server Guardian.

Jedna tramvaj místo tří kamionů

S podobnou myšlenkou přišla i automobilka Volkswagen, která v Drážďanech vozí tramvajemi díly na výrobu elektromobilu e-Golf ze skladu do továrny. Projekt CarGoTram rozjela v roce 2001 ve spolupráci s dopravním podnikem Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB). Zásobování zajišťují čtyři tramvaje, které uvezou až 60 tun nákladu, a při každé cestě tak ušetří jízdu tří kamionů.

V Curychu zase slouží tramvaje ke svozu elektroodpadu. Ve vybraných termínech mohou obyvatelé švýcarské metropole přinést vysloužilé spotřebiče a kovy na jednu z devíti zastávek v historickém centru a odevzdat je do speciálně upravené tramvaje.

Odpad by v budoucnu mohly tramvaje svážet i v Praze. Technologická firma Huawei, pražský dopravní podnik, Pražské služby a ČVUT v květnu letošního roku podepsaly memorandum o spolupráci na vývoji nové popelářské tramvaje. Ta by měla vzniknout přestavbou tramvaje T3 a na koleje by mohla poprvé vyjet kolem roku 2020. Odpad by vozila do spalovny v pražských Malešicích, a to v noci, aby neblokovala koleje pro osobní tramvaje.

Zavést nákladní tramvajovou dopravu se pokoušely i Vídeň a Amsterdam. Projekty na zásobování měst ale v obou případech selhaly. Většina dalších měst o podobném nápadu vůbec neuvažuje především kvůli velkému vytížení kolejové sítě vozy městské hromadné dopravy.

Tramvaje sloužily k přepravě nákladu i v minulosti. Do 70. let jezdily například v Ostravě, do 60. let v Brně a Ústí nad Labem a do 50. let v Jablonci nad Nisou. Naopak v Praze se místo nich s výjimkou válečných období používaly spíše železniční vlečky.